Aku dengan agamaku


Terkedu bila tengok masih ada rakan blogger yang buat posting dengan tajuk besar Merry Cristmas. Nak komen agar elok di-removekan je takut dikatakan pandai2 pulak. Abih-abih tulis kat blog sendiri je lah tentang peringatan yang berterusan dapat dari para ustaz yang kata eloklah kita elakkan dari ikut mengucapkan Merry Cristmas/Selamat Hari Natal atau lain-lain ucapan bagi penganut agama lain.

Sejak sebulan lalu berbagai persiapan dipersiapkan untuk menyambut perayaan itu contoh shopping2 mall dihias dengan berbagai dekorasi , berbagai persembahan diadakan di ruang legar yang diselangi dengan ucapan Merry Cristmas, Selamat Hari Natal, nyanyian lagu2 seperti Jingle Bell, Jingle Bell dsb. Ia merupakan ucapan yang ditegah dari sama2 dipraktikkan oleh umat Islam kerana ia seolah2 mengiktiktiraf kefahaman tuhan trinity bahawa Isa al-Masih adalah anak tuhan.

Kukuhkan iman kita, hayati Surah al-Ikhlas...
Jangan kita kata, kita hidup dalam masyarakat majmuk maka kita mesti ikut terlibat dalam perkara ini. Ustaz tegaskan, buat perkara lain boleh tapi tiada toleransi dalam hal-hal yang bersangkutan dengan aqidah. Ingat bahawa perayaan Krismas adalah perayaan yang meraikan kelahiran Jesus yang mereka anggap sebagai anak Tuhan.

Dalam soal sebegini, kita mesti pertahankan prinsip... "kamu dengan agamamu, aku dengan agamaku." Kita sekarang berada di zaman maya di mana informasi-nya tidak terbatas, bergerak tanpa sempadan... maka walau kita tak dapat hadir ke majlis ilmu jangan kata ilmu tentang itu tak sampai pada kita. Jangan kita bekerjasama dalam perkara-perkara yang jelas mendatangkan dosa. Jangan buat.... kerana kerjasama terhadap perayaan semacam itu dikhuatiri akan hanya mengundang syirik. Syirik pada Allah merupakan jenayah yang paling besar.. paling ditakuti akan membatalkan aqidah... nauzubillah.


“Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku”. (QS al-Kafirun: 6)

Pesanan Penaja

Tiba-tiba dengar satu mesej masuk. Bukak2 rupanya dari en suami yang bagi pesanan penaja... "Isikan hari Jumaat dengan perkara bermanafaat."
Berpesan-pesan pada kebenaran... alhamdulillah.


Saat dan ketika ini dah jam 11.49 pagi. Bermakna kita ada lebihkurang sekerat hari lagi untuk melalui hari Jumaat. Banyak2 kita mencari ruang buat kebaikan InsyaAllah. Basahi lidah dengan zikrullah... banyakkan berdoa mohon pada Allah, berselawat kita pada Rasulullah SAW, rajin2 baca surah al-Kahfi di samping memperbanyakkan sedekah. Sedekah itulah sebenarnya tabungan/simpanan kita.


Teringat pula pesanan penaja yang dapat malam tadi.
"Betulkan yang biasa kemudian biasakan yang betul." Maksudnya, kena cuba perbetulkan kebiasaan kita maknanya improvekan lagi kualiti kemudian biasakan buat apa yang dah kita betulkan itu. Teruskan buat.. istiqamah.

Mudah reput


Nak citer, satu hari tu anak saya ada bawak balik sebungkus kecil getah pengikat yang dibeli dari sebuah kedai buku. Agaknya dia perasan saya selalu tak jumpa cari getah masa nak guna untuk ikat apa2. Sukanya hati dapat getah sebab bekalan getah dah lama habis. Tapi tup tup time nak guna, lepas satu.. satu... putus bila ditarik. Aik! getah gred mana ni, tengok dari bungkusan macam bagus je.. siap branded lagi. Tak penah2 saya beli getah yang ada brand selama ni, selalu tu singgah beli kat kedai runcit je yang timbang kalau tak 50 sen, singgit.

Saya interview kakngah pasal getah tu. Katanya beli dekat kedai buku yang ada aircond. Mungkinkah getah tu jadi reput sebab duduk dalam air-cond? Ha' ah boleh jadi jugak kan..

Lepas peristiwa tu, saya terus ingat2kan en suami yang memang sepanjang hari kat ofis dalam persekitaran berhawa-dingin. Banyak2kan minum air ya suamiku untuk elakkan masalah kekeringan. Pernah terbaca fakta yang kata aircond juga boleh sebabkan masalah sesak nafas dan sakit kepala. Kuman pun mudah sangat nak berjangkit sebab pengaliran udara tak bebas sebab keadaan bilik dan ruang semua tertutup. Wallahu'alam.

Apa2 pun untuk kurangkan risiko, pakar-pakar ada menasihatkan eloklah elakkan duduk lama sangat dalam aircond. Jangan ambil risiko duduk sepenuh masa. Memang le rasa nyaman tapi AWAS terhadap bahayanya. Kalau dah sehari suntuk duduk dalam aircond di ofis kemudian sambung lagi duduk dalam kereta yang ada aircond, jangan bila balik rumah pun bukak2 pintu bilik je terus ON aircond. Berilah ruang untuk badan berehat sebentar dari aircond.

***teringat2 getah yang duduk sepenuh masa dalam aircond... mudah reput.

Wallahu'alam.

Bagi hadiah kitab atau buku


Semasa kami ke kenduri kawin semalam, dapat siso(juga dipanggil sanggo telor/hadiah/cenderahati/door gift) yang amat menyukakan hati. Begitu bermanafaat saya kira kalu time kenduri dapat kitab-kitab kecil yang macam saya dapat semalam. Dalam uncang tu ada kombain bahulu sekali. Sedap pulak tu, bahulu biasa dan bahulu pandan. Semua pakat bukak makan dalam kereta je. Dapat empat kitab saiz kecil ie 2 surah yasin dan 2 kitab zikir al-Mathurat. Anak bujang terus masukkan kitab al-Mathurat dalam poket baju kamejanya. Begitu juga saya, terus masukkan al-Mathurat dalam handbag.

Door gift yang berupa buku/kitab2 sebegini rasanya lagi elok dan praktikal untuk dihadiahkan buat para tetamu berbanding bagi hadiah jajan-jajan atau gula2 yang kadang kita tak habiskan pun. Kadang buang-buang je bila tak teringat nak makan atau tak rasa nak makan. Jadi bila buat kenduri/bekwoh tak kira apa je kenduri samada majlis kawin ke, bezday ke, kenduri kesyukuran, tahlil dsb, elok sangat kalau hulurkan kitab2 kecil ini sebagai cenderahati. Pemberian ilmu yang bermanafaat, tidak expired, pahalanya InsyaAllah akan terus mengalir walau kita dah tiada lagi atas mukabumi.


Wallahu'alam.

Adab-adab Makan


Dalam kuliah hadis lalu, ustaz syarah hadis yang berkait-rapat dengan adab-adab makan. Selama ni tau serba sikit cara-cara dalam bab makan dan minum tapi bila dengar ustaz cerita pasal hadis tu, rasa berharga sangat penerangan ustaz... rasa bersyukur sangat dapat hadir duduk mendengar di majlis ilmu.

Ustaz ingatkan agar kita ikut sunnah Nabi SAW sebelum kita menjamah makanan. Setiap perlakuan kita umumnya hanya jadi perlakuan biasa jika tanpa sunnah. Sebaliknya segala perkara yang kita lakukan jika ikut sunnah maka ia menjadi satu ibadah yang mendatangkan kebaikan buat kita dunia dan akhirat.

Hadis yang dihuraikan ialah... "Apabila seseorang daripada kamu makan, maka makanlah dia dengan tangan kanannya. Dan apabila minum, maka minumlah dia dengan tangan kanannya. Ini kerana syaitan makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan kirinya."

Maka kata ustaz, bila kita makan jangan lupa:
  • baca bismillahirrahmanirrahim
  • baca doa makan
Maksud: Ya Allah, berkahilah kami dalam rezeki yang telah Engkau berikan kepada kami dan peliharalah kami dari siksa api neraka.
  • makan dengan tangan kanan
  • memegang gelas dan minum dengan tangan kanan (baca bismillah kemudian minum dua tiga teguk.. berhenti. Kemudian baru minum lagi dua tiga teguk.. berhenti. Dah habis minum ucaplah alhamdulillah.
  • kecilkan suapan, maknanya makan bukan dengan gelojoh
  • sebaiknya makan hanya dengan satu lauk sahaja. Kalau ayam, ayam lah, kalau ikan, ikan saja.. cuba elakkan kombinasi lauk ayam dan ikan
  • mulakan mengambil makanan yang dekat dengan kita
  • sebaiknya makan dalam dulang/talam ramai-ramai, tapi jika takde dulang boleh lah makan dalam pinggan tetapi makan secara berjemaah. Elakkan makan sorang-sorang. Makan secara berjemaah InsyaAllah kita akan cepat rasa kenyang sebab ada keberkatannya. Sepertimana sabda Rasulullah SAW yang berbunyi: "Berjama’ahlah dalam menyantap hidanganmu dan sebut nama Allah padanya, nescaya akan mengandung berkah bagimu" (Silsilah Hadits-hadits Shahih no. 664).
  • elakkan makan dan minum sambil berdiri. Dari Anas ra dari Nabi Muhammad SAW : Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW melarang seseorang untuk minum berdiri”. Qatadah (seorang tabi’in) berkata : “Kami bertanya kepada Anas, “Bagaimana dengan makan sambil berdiri?” Anas menjawab, ‘Yang demikian itu lebih jelek dan lebih buruk.’ (HR. Muslim)
  • Apabila makan Nabi SAW tidak pernah mencela makanan. Jadi kalau kita tak suka makanan tu, tak sedap dan sebagainya sebaiknya jalan dicela, lebih baik diam saja.
  • Nabi SAW suka makan labu.
  • Nabi SAW sering makan dengan tiga jari. Jangan perlekehkan/persendakan/kondem cara Rasulullah SAW makan dengan tiga jari. Perkataan yang tidak sepatutnya keluar dari mulut kita boleh merosakkan iman... nauzubillah.
  • makan jangan sampai over kekenyangan kerana jika terlampau kenyang akan buat kita jadi malas untuk bangun buat ibadah, malas solat, malas baca quran, rasa malas... rasa macam nak tido je bila dah kenyang sangat. Ingat kita makan sebab Allah suruh kita makan, bukan hidup untuk makan tapi kita makan untuk hidup... agar bila dah kenyang kita akan ada tenaga, lalu bila ada tenaga maka dapatlah kita tunaikan kewajipan beribadat pada Allah.
  • makanan akan beri kesan pada kita, akan jadi darah daging kita. Kalau makan yang syubhah/haram maka aliran darah akan pergi ke otak, lalu otak akan pikir perkara yang tak elok saja. Kalau pergi ke kaki, lalu kaki akan mudah melangkah ke tempat maksiat. Sebaliknya kalau kita makan yang elok, halal dan bersumber dari yang halal maka badan akan mudah untuk taat pada Allah... InsyaAllah
  • Selesai makan, baca doa sesudah makan atau ucaplah Alhamdulillah.

Nabi SAW makan dengan penuh adab. Kita harus ikut sunnah Nabi SAW semampunya dalam setiap tindakan kita. Kalau sayang dan cinta pada Rasulullah SAW maka ikut sunnah baginda. Kita utamakan Allah dan Rasul maka kehidupan kita InsyaAllah akan diberkati. Allah akan berikan kehidupan yang baik buat kita. Tanda rezeki kita berkat ialah bilamana semakin banyak rezeki semakin dekat kita dengan Allah... aminnn


Wallahu'alam.

Sempena Hari Lahir


Alhamdulillah bersyukur kerana masih dipanjangkan usia sehingga kini. Moga ada keberkatan usia InsyaAllah. Selamat hari lahir buat diri sendiri... :)

En suami dah siap2 beli jubah baru sempena hari lahir. Kira dapat hadiah awal la.. haha... dah pakai pun pegi majlis ilmu alhamdulillah.. tQ :)

Pagi2 lagi bangun dengan semangat baru. Beritahu en suami tentang senarai perkara yang mesti buat. Berazam untuk perbaharui tekad tiap hari agar hidup jadi lebih bermakna. Berazam untuk berpagi2 memulakan hari. Masa ibarat permata, harus dihargai. Yang berlalu tak mungkin dapat dicapai kembali, yang harus dikecapi adalah hari ini sementara esok belum tentu lagi dapat jumpa.

Baru-baru ini terima suntikan semangat dari pengalaman seseorang. Rutinnya setiap malam sebelum tidur ialah baca Surah Al-Mulk. Ada masanya dia miss baca bila badan penat, terus tertidur tanpa sempat baca Al-Mulk. Rupa-rupanya ada kekuatan dalam diri bila dia istiqamah baca sebab alhamdulillah hikmah dipermudahkan Allah untuk dapat sedar jam 5 pagi untuk bangun Tahajjud. Time tak baca, tak tersedar walau dah set alarm pukul 5.

Surah Al-Mulk dapat hindarkan kita dari seksa kubur InsyaAllah. Teringat tuan bilal di masjid yang bagi tazkirah tempohari telah mengajak kami ramai2 untuk cuba hafal Al-Mulk. Beliau cadangkan kita hafal 5 ayat dulu. Ulang2 sampai ingat dan hafal baru sambung lagi 5 ayat. Kata bilal, hendak seribu daya. Kita akan dapat hafal kalau ada kemahuan nak hafal. Bilal sambil berjenaka bagitau sesiapa yang dapat hafal, jemput datang tasmik dengan beliau.. jika berjaya nanti akan dapat hadiah. Tapi hadiahnya bukanlah hadiah kereta Gen2 ke apa ke tapi boleh lah nanti kasi hadiah kain pelekat dsb InsyaAllah... :)


My checklist:
  • Berpagi2 bangun membersihkan diri
  • Istiqamah Tahajjud
  • Solat di awal waktu
  • Istiqamah Solat Dhuha
  • Tiada hari tanpa al-Quran...
  • hidupkan sunnah

Aminn ya rabbal 'alamin...


Mazhab kami berbeza


Alhamdulillah... ke tempat anaknda lagi sebagaimana rutin hari minggu. Kali ini ada cerita yang hendak dikongsi...

Saya singgah solat macam biasa di masjid. Dek kepenatan berjalan sehari suntuk, saya dan kak Ngah ambik keputusan solat kat ruang legar di luar bilik wudhuk je. Tak larat nak naik tangga lagi untuk ke ruang solat di tingkat atas. Masa saya baru selesai ambik wudhuk, nampak ada sorang student (mungkin warga Afrika) sedang mengambil tempat solat di-sebelah kak Ngah. Saya menunggu hingga kak Ngah selesai baru ambil giliran solat. Sejadah ada satu je kat bawah tu, itu yang kena share untuk dua orang solat.

Masa nak mula solat saya perasan, student tu pun baru nak mula solat Maghrib. Maknanya tadi solat kobliyah. Bila nak mula solat mata terperasan sidia solat tak tutup kaki. Jadi nampak kaki. Tumpuan mula berbelah bagi bila dua tiga perkara dah mula masuk dalam kepala..


Sepanjang solat saya cuba untuk kusyuk dengan sesekali memejamkan mata dan fokus terhadap apa yang sedang dibaca. Alhamdulillah dapat fokus. Saya selesai solat bersekali dengan sidia tapi sidia tidak terus duduk macam saya. Beliau bangun lagi tunaikan solat baadiyah 2 rakaat. Saya masih duduk baca apa yang patut, lagi pun tengok kak Ngah pun belum habis baca-baca...

Selesai solat, sidia sambung berzikrullah sambil jari-jarinya ikut bergerak selari dengan gerakan di mulut. Habis zikir, nampak lama beliau berdoa. Masa tu saya dah siap-siap pakai tudung dah. Spontan beliau hulurkan tangan bersalam dengan saya dan kak Ngah sebelum bangun berlalu pergi. Baru dapat bertentang mata secara terus dengan beliau... bergetar sikit hati takkala memandang warga Afrika yang berkulit hitam manis ini.. Subhanallah..

Banyak beza cara kebanyakan foreigner dengan kita, sepertimana kata en suami pada saya, ramai yang berbeza mazhab. Tu sebab diaorang ada yang solat boleh nampak kaki dsb sebab mereka ikut mazhab diaorang, terang en suami. Warna kulit kita dan mereka berbeza tapi yang pasti kita sujud arah kiblat yang sama. Terserlah sifat tawadduk dalam diri beliau. Tiba-tiba rasa tersangatlah kecilnya diri ini berbanding insan lain di hadapan Allah. Di mana tahap takwa-ku di hadapan Allah... Contoh, gadis itu berjaya buat solat sunat rawatib sedangkan saya tak buat sebab ikutkan rasa penat.

...Berazam untuk lebih dekat dengan Allah. Berazam untuk tingkatkan kualiti hubungan dengan Allah. Mulia insan adalah yang menghampiriNya. Ya Allah.. bantulah hamba, tetapkan lah iman hamba.. kabulkanlah ya Allah... aminn



Belajar Bahasa Arab - Guna kaedah 3Q


Assalamualaikum.

Alhamdulillah dah tiga sesi ikut kelas hadis dan bahasa Arab di surau berhampiran. Cuba untuk tidak mau miss kelas sebab dah rasa nyaman dan agak boleh ikut penyampaian ustaz yang jelas dan tak laju sangat. Bagi minda di peringkat usia saya ni, al-maklum macam lambat la sikit nak dapat terima apa yang ustaz ajar... 

Sebelum ini dah dua tiga siri pengajian Bahasa Arab saya dah ikut di tempat lain, tapi malangnya masih jugak tak brape nak cemerlang pick-up. Padahal dulu time belajar ada ambik Arab, tapi agaknya dulu belajar bahasa Arab hanya untuk nak pas periksa, tak diguna-pakai dalam kamus kehidupan.. tu pasal walau tiap kali exam boleh score sampai three pointer tapi bila dah berlalu zaman tu terus jadi lupa... basic pun ingat2 lupa, yang pasti ingat nya hanya rangkap2 regular seperti Kaifa haluka? Ismi Nur dsb... tu je... astaghfirullah.

Sebagai intro, ustaz edarkan 5 hadis yang di-fotokopi untuk kami cuba translit sendiri pakai kamus. Boleh kalu nak semak dalam buku hadis atau google je dalam komputer, tapi ustaz suh usaha translit pakai kamus.

Kata ustaz untuk nak pandai dalam Bahasa Arab kita kena guna kaedah 3Q iaitu kena guna Qiraat(sering membaca bahasa Arab), Quran(selalu baca quran) dan Qamus(iaitu selalu tengok dan cari makna perkataan dalam kamus).
InsyaAllah jika kita praktikkan ke tiga-tiga kaedah itu, maka akan mudah bagi kita untuk cuba memahami bahasa Arab.

Ustaz ingatkan kita perlu tanamkan tekad untuk terus belajar bahasa Arab kerana Bahasa Arab itu merupakan bahasa Al-Quran, bahasa di Syurga, bahasa kita umat Islam seluruhnya.

Mari lah kita berbahasa Arab.... :)

Rahsia 3M menuju taqwa (Bahagian 2)


Assalamualaikum.
...sambungan dari sini...


Jalan menuju ketakwaan merangkumi ciri-ciri 3M iaitu:
  • kena sentiasa Muraqabah (merasa kehadiran Allah, rasa sedang diperhatikan, rasa di-awasi). Kalau tak rasa kehadiran Allah, kita payah nak jadi orang baik. Contoh: Sembahyang macam mana kalau sampai kita terlupa rakaat, sembahyang apa kalau kita sampai terlupa baca fatihah. Kalau betul-betul kita mengadap Allah, kita tak akan cenderung ingat perkara lain,, InsyaAllah akan sentiasa ingat kita berada di rakaat sekian sekian. Muraqabah seumpama kita sedang uji-pandu kereta untuk ambik lesen. Kita beriya-iya ikut peraturan, masuk je kereta terus tarik talipinggang keledar sebeb ada pegawai JPJ duk perhati. Untuk jadi orang bertakwa, kita biasakan diri dengan muraqabah, biar rasa ada cctv Allah duk perhati. Mesti hadirkan dalam hati ada Allah yang sedang mengawasi segala-galanya... Allah yang hadir dan melihat, yang tahu dan mengetahui. Setiap apa yang kita lakukan di atas mukabumi ini akan diungkap satu persatu di akhirat nanti. Dalam surah Yaasin yang kita baca pada ayat 65 ada menceritakan...




[65]

Pada waktu itu Kami meteraikan mulut mereka (sejurus); dan (memberi peluang kepada) tangan-tangan mereka memberitahu Kami (kesalahan masing-masing), dan kaki mereka pula menjadi saksi tentang apa yang mereka telah usahakan.

  • kena ada Mujahadah(usaha untuk berubah dari yang tidak baik kepada yang baik) Hidup kita sebagai manusia biasa memang sering melakukan kesilapan. Itu sudah menjadi fitrah kita sebagai insan yang lemah. Namun tidak boleh membiarkan diri terus hanyut tanpa ada usaha untuk melawan nafsu, lawan syaitan. Kena jihad lawan. Ucap Astaghfirullahhal'azim, ucap Audzubillahiminasyaitonirrajim.. InsyaAllah Syaitan akan lari. Untuk sampai ke majlis ilmu pun kita perlu jihad untuk tetapkan hati. Lawan godaan nafsu yang tak bagi pergi contoh dalam TV ada program best, tapi dek kuat hati tetap pergi ke majlis ilmu. Jihad kita hanya pengorbanan masa, jihad bersedekah seringgit dua masuk tabung masjid dsb. Untuk jihad fisabilillah bagi orang2 yang berjuang di jalan Allah berkoban nyawa kita tak mampu buat, maka buatlah jihad-jihad lain. Usaha semaksima mungkin untuk berbuat amal kebaikan bermula dari perkara2 kecil.
  • lakukan Muhasabah (proses koreksi diri, proses menyelidik diri. Sebagaimana kita beristighfar setiap kali lepas solat... Astaghfirullahal'azim... secara otomatik kita sebenarnya sedang bemuhasabah. Kita mohon ampun pada Allah. Biar hati ikut selari dengan apa yang dizahirkan. Buat postmotem: Hari ni mengumpatkah aku? Hari ni apa kekurangan? Hari ni apa dah aku buat? Orang-orang yang mengaku diri beriman sebaik-baiknya buat postmotem bukan setahun sekali, bukan sebulan sekali, bukan seminggu sekali tapi harus buat setiap malam kerana kebanyakan kita hari ini hidup dalam keadaan lara. Pastikan hidup kita dalam bermuhasabah sebab kematian itu akan datang bila-bila masa. Bila datang tak boleh mintak tangguh, tak boleh mintak dipercepat. Ramai orang mati muda. Sebelum ia datang, buatlah persiapan. Kita ambil contoh, anak2 yang nak ambik SPM tahun depan... periksanya tahun depan tapi buat persiapannya dari tahun ini lagi. Dah siap2 ambik tusyen masa form 4 lagi sebagai langkah bersedia untuk SPM. Tapi sebut pasal mati, kita tak tahu bila ianya akan terjadi. Maka, pesanan ustaz buat dirinya dan kita semua, mari ambik langkah berjaga2 bemula hari ini.

Berbekallah kita sebelum mati.. sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
“Berbekallah, dan sesungguhnya sebaik-baik bekal adalah takwa” (QS: Al-Baqarah ayat 197)


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...