Bacaan ketika kagum terhadap sesuatu

Mystic view of masjid sultan haji ahmad shah, uia

'Wahhh...cantiknya!'
'Waaa...very nice view!'
'Ohh..so nice..'

Bila kita kagum tengok apa2, bila teruja tengok pemandangan indah... jom ucap 'Subhanallah.'
~~~~~~~~~

Bacaan ketika kagum terhadap sesuatu
- سُبْحَانَاللَّهِ
Subhaanallaah.
Maha Suci Allah.
Ref:Al-Bukhari, Muslim 4/1857.
~~~~~~~~~
Sekuntum bunga di laluan gazebo
mahallah sumayyah, uia 
Indah pemandangan di awal pagi
Swanhill, oz
sunrise di swanhill victoria, oz
kincir angin di swanhill, oz
Kehebatan ciptaan Allah. Sungguh indah. Apa yang di capture oleh camera yang canggih tidak bisa sama dengan apa yang dilihat melalui anugerah mata yang Allah bagi ini. Maka pandanglah segalanya dengan matahati. Renung dan fikir. Lihat dan di sana nampak Penciptanya.

Kg nelayan telok pelandok, pd
Telok Pelandok, n9
Jambatan kayu menuju pulau
Telok Pelandok, n9

**Alhamdulillah, posting kali ini terhasil dengan kerjasama en suami..♡♡♡

Mulakan Dengan Yang Kanan

Bismillahirrahmanirrahim.

Alhamdulillah, semalam ustaz dalam kuliah maghrib telah mengingatkan agar kita semua usahalah untuk sentiasa ikut sunnah dalam menjalani kehidupan seharian. Beramal dengan cara hidup Nabi Muhammad SAW, moga2 InshaaAllah hidup kita diredhai Allah Taala.

Istiqamah Ikut Sunnah di SINI

Kita ikut sunnah Rasulullah SAW; contoh dalam soal makan minum misalnya, hendaklah kita makan guna tangan kanan dan minum air pegang gelas dengan tangan kanan. Adab-adab makan ada tulis di SINI.

Memakai pakaian dan memakai seliper hendaklah dimulakan dengan yang kanan. Begitu juga bila melangkah masuk ke masjid langkahlah dengan kaki kanan, keluar dari tandas guna kaki kanan dsb.

Dulu ada tulis tentang itu dalam posting Doa Keluar Dari Rumah.. di SINI

Pakai jam pun kata ustaz elok lah kita pakai kat tangan kanan. Orang2 yang kidal maksudnya yang dah terbiasa menulis dengan tangan kiri, ustaz syorkan agar cuba2lah berlatih untuk mampu menulis guna tangan kanan. "Hendak seribu daya", kata ustaz. Jadi kalau kita tak hendak tentulah akan ada banyak dalihnya. Perlu banyak latihan InshaaAllah akan berjaya.

Wallahu a'lam.
~~~~~~~~~~~~~~~~

Petikan dari Kitab Riyadhus Shalihin.

Sunnahnya Mendahulukan Anggota Yang Kanan Dalam Segala Sesuatu Yang Termasuk Dalam Bab Memuliakan (Yakni Kerana Mulianya Anggota Kanan Itu) Misalnya Ketika Berwudhu', Mandi, Tayammum, Mengenakan Pakaian,  Terompah, Sepatu, Celana, Masuk Masjid, Bersiwak (Bersugi), Bercelak, Memotong Kuku, Mencukur Kumis, Mencabut Rambut Ketiak, Mencukur Kepala, Bersalam Dari Shalat, Makan, Minum, Berjabatan Tangan, Menjabat Hajar Aswad, Keluar Dari Jamban, Mengambil, Memberi Dan lain-lain Yang Semakna Dengan Itu, Juga Disunnahkan Mendahulukan Anggota Yang Kiri Dalam Hal-hal Yang Sebaliknya Di Atas Seperti Berhingus, Berludah Di Sebelah Kiri, Masuk jamban, Keluar Dari Masjid, Melepaskan Sepatu, Terompah, Celana, Pakaian Serta Bercebok Dan Mengerjakan Apa-apa  Yang Dianggap Kotor Dan  Yang Serupa Dengan Itu

Allah Ta'ala berfirman:

"Maka barangsiapa yang diberi catatan amalnya - lalu diterima - dengan tangan kanannya, maka orang itu berkata:"Nah, cuba bacalah olehmu semua akan catatan amalku ini," sampai habisnya beberapa ayat.
(al-Haqqah: 19)

Allah Ta'ala juga berfirman:

"Adapun orang-orang golongan kanan. Apakah orang-orang golongan kanan itu? Dan orang-orang golongan kiri. Apakah orang-orang golongan kiri itu?"
(al-Waqi'ah: 8-9)

718. Dari Aisyah radhiallahu 'anha, katanya: "Rasulullah s.a.w. itu gemar sekali mendahulukan anggota kanannya dalam segala hal yang dilakukan olehnya, baik dalam bersucinya, menyisir rambutnya serta mengenakan terumpahnya."
(Muttafaq 'alaih)

719. Dari Aisyah radhiallahu 'anha juga, katanya: "Tangan Rasulullah s.a.w. yang kanan itu beliau gunakan untuk bersuci dan makan, sedang tangan beliau s.a.w. yang kiri itu untuk sesuatu yang dilakukan dalam jamban - seperti bercebok (membasuh air kecil dan air besar), mengambil batu dan menghilangkan kotoran - serta apa-apa yang merupakan kotoran - seperti berludah, beringus dan sebagainya."

Hadis shahih yang diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Dawud dan lain-lainnya dengan isnad shahih.

720. Dari Ummu 'Athiyyah radhiallahu 'anha bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda kepada kaum wanita dalam memandikan puterinya yakni Zainab - atau Ummu Kultsum di waktu wafatnya - radhiallahu 'anha: "Dahulukanlah olehmu semua anggota-anggotanya yang bahagian kanan serta tempat-tempat berwudhu' daripada tubuhnya itu."
(Muttafaq 'alaih)

721. Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Apabila seseorang dari engkau semua mengenakan terompah, maka hendaklah mendahulukan yang kanan dan apabila melepaskannya, maka dahulukanlah yang kiri. Hendaklah yang kanan itu yang pertama di antara kedua kaki yang dikenakan terompah dan yang terakhir ketika dilepaskan."
(Muttafaq 'alaih)

722. Dari Hafshah radhiallahu 'anha bahawasanya Rasulullah s.a.w. menggunakan anggota kanannya untuk makan, minum dan mengenakan pakaiannya serta menggunakan anggota kirinya untuk yang selain di atas itu."
(Riwayat Abu Dawud dan lain-lain)

723. Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Apabila engkau semua mengenakan pakaian atau berwudhu', maka dahulukanlah anggota-anggota kananmu."

Hadis shahih yang diriwayatkan oleh Imam-imam Abu Dawud dan Tirmidzi dengan isnad yang shahih.

~~~~~~~~~~~~~~

Resepi Cupcake Mudah

Bismillahirrahmanirrahim.



RESEPI CUPCAKE MUDAH
Bahan2:
1/2 cawan butter
3/4 cawan susu pekat
1 biji telur A
1 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil vanilla
2 sudu besar air 
Kacang badam dan choc chip untuk tabur atas cupcake

Cara membuatnya:

Panaskan oven serta loyang muffin 180°C. Putar butter dan susu pekat kemudian masukkan telur. Putar lagi sebelum dimasukkn lain2 bahan. Susun cup kertas dalam loyang muffin. Sudukan adunan 1/2 - 3/4 cup kertas. Tabur bahan hiasan. Bakar selama 15 minit.

*saya tak pakai cup kertas..kat rumah dah kehabisan cup kertas, jadi saya hanya lapikkan kertas yang digunting bulat sebagai alas di dasar loyang cupcake.. :)

Selamat ber'cupcake.' Amat mudah dan cepat nak membuatnya.... sekejap je ambik masa buat, kita dah boleh makan cupcake... Alhamdulillah :)

Wassalam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...