Cara Mudah Buat Kueh Lopes

Alhamdulillah semalam akhirnya dapat menikmati kueh Lopes yang dah lama tak buat. Last buat hari tu masa saya berpuasa di rantau orang 2 tahun lepas.

Teringat time tu teringin sangat nak makan lopes. Jadi semasa keluar beli barang dapur di Asian Store nampak beras pulut, hah apa lagi terus beli beras pulut, kelapa kering dan gula melaka. Dah tersenyum2 dalam hati berkata..."hah jadi dah lah kueh lopes kali ni"... :)

Idea nya time tu nak buat kueh lopes masak pakai mikrowave je. Alhamdulillah menjadi dengan jayanya. Setelah berhasil dengan percubaan kali pertama itu, makanya agak kerap lah saya buat kueh Lopes lepas tu. Dapat kasi2 jiran mat salleh lagi. Dia orang sangat suka hati dan teruja dengan kueh kita..siap mintak resepi lagi..he he

Okeh..meh saya kongsi cara nak membuatnya.

Bahan:

  • 2cawan beras pulut
  • Air daun pandan
  • Sedikit pewarna hijau(jika suka)
  • Kelapa parut puteh + sedikit garam
  • Daun pisang sebagai alas susun kueh Lopes dalam pinggan


Cara:
Beras pulut direndam sekejap sebelum ditanak seperti biasa. Tanak pulut dengan air daun pandan. Paras air kurang sedikit dari paras air nak masak nasi. Okay bila air dah makin kering, kacau2kan biar serata. Kiranya pulut belum masak sepenuhnya, ada bahagian yang masih mentah. Its okay, don't worry be happy. Alihkan pulut ke dalam bekas lain, tekan2 pulut lalu terus sambung masak dalam mikrowave. Tekan cook 5minit.

Alhamdulillah dah selamat jadi kueh Lopes.

Keluarkan dari mikrowave dan tutupkan bekas tadi. Ketepikan. Tunggu sejuk dan pejal sikit baru dipotong2 salut dengan kelapa puteh bergaram. (Macam saya di sana dulu tu saya lembapkan kelapa kering dengan air panas lalu gaulkan dengan sedikit garam dan kemudian panaskan sekejap dalam mikrowave).

Okay langkah seterusnya. Sediakan air manisan untuk dimakan dengan kueh Lopes.

Bahan untuk air manisan:
Nise kampong 2 karet besar/ 1 ketul gula melaka
2 sudu besar gula
Secawan Air
Dua helai daun pandan.

Cara:
Masakkan hingga terhasil air manisan yang cair2 likat.

Alhamdulillah. Selamat buat kueh Lopes versi mikrowave..:-D


No comments:

Post a Comment