Ubah Sistem





Bismillahirrahmanirrahim.


Pandangan Allah meliputi segala-galanya. Semut yang hidup dalam batu hitam, duduk pula dalam lautan yang dalam.. Allah tahu.. Allah yang menghidupkan, Allah yang menjaga kebajikannya.

Allah Maha Kaya, tak berhajat langsung kepada makhluk. Sebaliknya kita sebagai hambaAllah yang begitu berhajat pada Allah. Maka perbanyaklah menyebut "Lailahaillallah". Tiada Tuhan melainkan ALLAH, tiada keagungan melainkan Allah, tiada kebesaran melainkan Allah. Sambil kita bertahlil, kita hayati maksudnya sepenuh hati. InsyaAllah akan tenang hati, akan beri kelapangan pada jiwa.


Jadilah kita sebagai hambaAllah yang tahu bersyukur. Jangan biarkan diri kita jadi hamba kepada harta, lembu kambing, kereta dsb. Jangan masa orang bergegas ke surau lepas dengar azan, kita masih sibuk mengelap kereta. Harta itu Allah yang bagi melalui rahmat-Nya. Harus bersyukur bukan berbangga... tak besar mana harta kalau nak bandingkan dengan tuntutan beribadah kepada Allah.

Ucaplah "Lailahaillallah", agar hati dapat dijaga dengan keyakinan dan taqwa. Bila ada taqwa, cari makanan pun hanya yang halal, yang baik. Makan sekadar menghilangkan lapar bukan sampai terlalu kenyang. Makan untuk tujuan dapat keluar bekerja. Usaha bekerja sampai boleh keluarkan zakat. Zakat yang menjadi kewajipan bagi kita umat Islam. Amat besar pahalanya bila keluarkan zakat.


Ubahlah sistem dalam hidup. Jangan asyik baca paper sedangkan quran kita tak baca. Rajin2 baca quran, kemudian baca terjemahannya. Ilmu kena tawan dalam hidup... semak tentang azab Neraka, nikmat-nya Syurga. Didik hati agar suka pada kebaikan, gemar membaca kisah para Sahabat ra. Belajar sejarah mereka iaitu orang-orang yang telah mendapat keredhaan Allah. Jangan kita lebih kenal Hang Tuah berbanding Abu Hurairah ra, lebih tau sejarah artis berbanding sejarah Fatimah Az-Zahraa puteri Rasulallah SAW. Motivate anak2 kita mengenal Allah... apa jua yang dipelajari biar menjurus kepada mengenal ALLAH...

Bersihkan hati, buat pagar elok2 dalam diri untuk nak dapat taqwa melalui solat, puasa, zikir dan lain2 ibadah kita kepada Allah. Mulakan sekarang, jangan terlambat. Wallahu'alam.


4 comments:

Cikli said...

Allah maha kaya

nur said...

Cikli...

Lihat bulan dan bintang
Menerangi dunia
Betapa agung kerajaan-Nya
Lihat pula lah hutan
Sang suria di atasnya
Semua akur pada Yang Esa

Umpama kan sang unggas
Di rimba belantara
Begitulah bandingannya kita
Sungguh kerdilnya insan
Yang diciptakan Tuhan
Ternyatalah Agung Ar -Rahman

sal said...

Allah hu Akbar..
Sejenak berhenti di sini..
membaca n3 baru..

berdoa kepadaNya..
moga dilimpahkan cahaya keimanan
di hati sanubari kita..

moga dijauhkan daripada kealpaan..

nur said...

sal...
Hi! Thx sudi singgah baca n3 baru.. :)

Benar.. moga nur melimpah di hati.. ..agar kita dapat bezakan yang mana baik yang mana tak baik, yang mana halal yang mana haram... aminn

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...