Jadi Hamba Yang Taat


Masuk je blog tadi, ada satu komen berbunyi.... "Mohon share di FB yer...bleh?" Permintaan datangnya dari orang yang tak bernama, maksud saya anonymous dalam entri 'Didik Hati'. Tak kisah lah, walau tak dapat trace sidia penanya, kira assume orangnya berniat baik InsyaAllah.. niat nak panjang-panjangkan ilmu yang dapat dari ustaz yang sampaikan kat masjid... Alhamdulillah.. Terimakasih, moga ada ganjaran pahala di sisi Allah..aminn

Dah dua minggu kot blog tak di update... kira cam sibuk benar pulak ya.. he he.. Tergiang-ngiang kata-kata yang sering diulang siaran di masjid... Kita semua diberi Allah sama rata masa.. semua orang punya 24 jam untuk dilalui setiap hari sehari semalam, sebulan, setahun, dua tahun sampailah saat sampainya ajal. Tak kira kita orang senang ke, susah ke, kaya, miskin, dato', tan sri, petani, guru, suri-rumah ke.. semua diberi Allah 24 jam setiap orang. Orang yang berjaya mengurusi masanya dengan baik adalah orang yang tahu menghargai nikmat kehidupan yang Allah beri.
.. Alhamdulillah.

Dengan rahmat Allah, kita dikurniakan banyak kenikmatan... nikmat nafas yang dihela, nikmat mata yang memandang, nikmat telinga yang mendengar, nikmat tangan yang menggapai, nikmat kaki yang melangkah, nikmat harta benda, nikmat suami, nikmat isteri, nikmat anak2, nikmat keluarga dan kaum kerabat dan berbagai nikmat lagi yang tak terhitung.


Tapi sejauh manakah kita mensyukuri kesemua nikmat itu? Di malam hari kita terbuai dalam mimpi yang indah, bangun Suboh pun di akhir-akhir waktu. Tak timbul rasa rugi walaupun asyik terlepas waktu untuk bertahajjud. Tak rasa rugi walaupun tak sempat baca quran di siang hari yang panjang. Tak rasa apa-apa... Sebab apa?

Sebabnya kata ustaz dalam kuliahnya... sebab hati kita tak begitu ingat pada akhirat. Kita tak berfikir tentang hari pembalasan. Hidup di dunia ini tak kira walau setakat umur 40 tahun ke atau 45 tahun ke atau dapat sampai umur 6o ke, kita semua hanya akan kembali ke dua tempat sahaja samada akan ke Syurga atau ke Neraka. Itu je... Setiap apa yang kita perbuat di dunia ini tidak terlepas dari pengawasan Allah, semua merupakan saham untuk menentukan tempat kita di sana nanti.


Jadi kata ustaz, manafaatkanlah masa dengan sebaik-baiknya. Jadi hamba yang taat akan perintah Allah. Isi masa terluang dengan membaca al-Quran. Amalkan zikrullah kerana bila kita sering menyebut nama Allah InsyAllah dalam apa jua keadaan pun hati kita akan sering mengingat Allah. Bila terkejut kita sebut Allah, bila mengaduh sakitpun kita sebut Allah bukan lagi terkeluar perkataan "Arghh aduhhh..." dsb.


Dekatkan diri kita sekarang juga dengan Allah. Tak payah isi borang apapun, tak perlu pakai perantaraan sebab hubungan kita dengan Allah adalah hubungan terus antara hamba dengan Penciptanya. Berbeza dengan hubungan kita dengan makhluk yang jika kita hendak rapat dengan orang2 ternama misalnya kena melalui orang-orang bawahnya dulu. Kena melalui banyak peringkat baru dapat sampai pada orang tersebut.


Kunci untuk dekat denga Allah... duduklah kita merintih bermunajat pada Allah, mohon pada Allah... jangan putus harap sehingga kita benar2 mampu menjadi orang yang dekat dengan Allah. Usaha berbuat ibadah2 sunat untuk dekat dengan Allah, usahakan hingga kita sampai pada kedudukan begitu mencintai Allah. Bila sampai pada tahap itu, semua yang kita perbuat InsyaAllah akan bersama dengan langkah-Nya, dengan penglihatan-Nya, dengan pendengaran-Nya....aminnn


Jangan tinggal Zikir. Lazimkan zikir Laila haillallah sekurang-kurangnya 100x setiap hari. Lebihkan kalau mampu. Sebatikan diri kita dengan kalimah itu. Serasikan, basahi lidah dengan amalan zikrullah.
Sesibuk manapun kita rasa, jangan sampai tertinggal ibadah. Biar dapat membahagi masa dengan sebaik-baiknya. Biar semua urusan dunia kita menjurus kepada mengingati Allah.. InsyaAllah.



4 comments:

che mid said...

Alhamdulillah, sejak akhir-akhir ni.. rancak semula tahajjud ku, tapi nak istiqomah susahnya Ya Allah...

sal said...

bnyk ayat2 yg membuat hati rasa cool ..
ayat ni pun baik dijadikan ingatan:
duduklah kita merintih bermunajat pada Allah, mohon pada Allah... jangan putus harap sehingga kita benar2 mampu menjadi orang yang dekat dengan Allah.
trimakasih berkongsi semuanya..

Anonymous said...

Ingin dekat dgn makhluk agak payah kerana makhluk berkehendak kpd balasan. Tapi dekat dgn Allah mudah sahaja iaitu banyak2 zikrullah, dan Allah tidak berhajat apa2 sebagai balasan.

Cikli said...

La ilaha illallah 100x

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...