Tidur Qailullah


Waktu2 sebelum masuk Zohor, selalu rasa mengantuk. Jadi kadang lelapkanlah sekejap mata. Lepas terbangun terus jadi semangat, kembali fresh!

"Amalan tidur sekejap atau dipanggil tidur Qailullah adalah disunatkan", kata ustaz. Kerapkali dengar pasal Qailullah dalam majlis2 ilmu di masjid. Ustaz pesan, tidur yang dimaksudkan bukan lah tidur yang bersungguh-sungguh. Bukan masuk bilik, on air-cond dan tarik selimut. Jangan kita tidur macam kita nak tidur di malam hari.

Qailullah hanyalah tidur sekejap yang jika dilakukan InsyaAllah kita akan kembali segar selepas terjaga dari tidur tersebut. Sebelum tidur, niatlah agar kita tidur itu untuk memudahkan kita terjaga di malam hari, dapat bangun solat malam. Jika ada niat kita untuk bangun solat malam, InsyaAllah akan beroleh pahala hasil dari tidur yang sekejap itu. Wallahu'alam.


Teringat pernah juga terbaca tentang Qailullah dalam buku "Indahnya Hidup Bersyariat" oleh Dato' Ismail Kamus. Alhamdulillah bersyukur kerana memiliki buku modul Fardhu Ain yang lengkap itu. Begitu bermanafaat untuk dijadikan rujukan dalam menuntun diri menjalani kehidupan sehari-hari... alhamdulillah.

1 comment:

Anonymous said...

Jom kita pakat amal tidur qailullah nawaitu kerana Allah, ikut sunnah Rasulullah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...