Harga ayam RM8.80 sekilo

Ayam pun terpinga-pinga kehairanan


"Ohh! Terkejut kak Wan masa nak bayar rega ayam tadi, nur...


...Ada ke patut skarang sekor 21 inggit... ish apa nak jadi dengan rega barang skarang ni, kan nur...", keluh kak Wan dalam talipon tadi.

"Memang ya pun kak Wan... nur pun geram, dulu kalu 21 inggit tu kita boleh dapat dalam dua ekor.. sekarang mana dapat lagi... ", saya ikut meng'iyakan apa yang sedang kalut diperkatakan kat pasar dalam semenjak dua menjak ini.

"Tu belum tengok rega ikan lagi..... kak Wan dah tak tau nak makan lauk apa dah le ni, nur... '

"Nur tadi, lagi berbuku hati time ke gerai ikan. Beli sotong rasanya sikit je tapi RM11, ikan tenggiri 3 keping RM9, ikan kembong tak sampai sekilo pun.. RM9...sume RM29. Sebelum tu, habih kat gerai ayam dah RM27 untuk 2 ekor, tu pun tadi pilih yang saiz kecik je.. he he"


**Diselitkan sedutan dialog via fon-kol antara saya dengan seorang sahabat. Rata-rata orang mengeluh di sana-sini. Nilai wang kita dah rasa kecik benor.... semua barang mahal... tak payah tengok benda lain, contoh gula je sekarang RM2.30, susu pekat kalau baru je satu ketika dulu selalu beli degan harga RM2 sekarang dah melonjak jadi RM3.20... hebat sungguh. Nampak gaya orang yang susah makin jadi susah le, kecik peluang untuk nak rasa lega sikit... dunia... dunia..

Rega barang asyik naik takde yang nak turun. Era barang naik la katakan. Kadar inflasi jelas, makin meningkat. Jika kadar inflasi 5% setahun maka setiap tahun nilai wang menurun 5%. Maknanya kalau kita ada wang kertas RM100, maka nilainya pada tahun depan secara purata jadi RM95. Patutlah kalau dulu belanja pasar, RM100 tu cukup untuk seminggu. Sekarang dah tak brapa nak cukup dah... plus minus bawang lada, santan dll.. sudahnya over budget... Contoh yang nyata, pagi tadi saya pergi pasar ingat harga ayam dah turun, tapi tengok2 ternyata masih kekal dengan harga bertahan RM8.80 se kg. Ingat lagi.. awal tahun dulu cuma RM6.50 - RM7.00 je se kg....ish ish...

errr... merungut2 sikit... tapi rungutan berdasarkan fakta.. bukan auta.. :))


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...