Kemanisan Iman


"Semoga tuan-tuan dikurniakan Allah kesihatan yang baik
dan senantiasa berada dalam kemanisan iman."


Tertarik hati dengan kata2 mukaddimah sepucuk surat yang diterima baru-baru ini. Sukanya kalau dapat selalu didoakan dengan doa ini. Hati berbunga, mulut terus mengucapkan... aminn, aminn, aminn ya rabbal a'lamin...

Dalam kuliah Maghrib malam tadi, perkataan kemanisan iman kembali diulang2 sebut oleh ustaz semasa sampaikan tazkirah.


Kata ustaz:

"Jangan sampai Allah tarik balik kemanisan iman dalam kita beribadah..."

... maka bersyukurlah dengan nikmat ibadah yang Allah kurniakan... ucapkan, terimakasih ya Allah... Nyatakan kesyukuran kerana jika tiada nikmat ibadah dalam diri kita maka tiadalah terasa manisnya iman...
contoh:
  • ... jika nikmat ibadah tiada dalam diri, solat di hujung-hujung waktu pun rasa takpe sebab tak rasa manis dalam bersolat.. tak timbul kemanisan iman... tak timbul takwa, tak rasa takut, tak rasa Allah tengah perhati.
  • ... masa ambil wudhuk pun, kira 'express rakyat'.... baru je nampak basuh tangan, tau-tau dah selesai. Tak ambik pot sangat untuk sempurnakan wudhuk dengan sebaik-baiknya.
  • ....kalau tak hadir ke majlis ilmu sebulan pun tak kisah, sebab hati tak timbul kasih pada majlis ilmu, tak rasa cinta ilmu.
Bila ada kemanisan dalam beribadah, kita dengan sendirinya mampu membataskan diri dari terlibat dengan perkara-perkata yang menjurus kepada maksiat. Bila ada kawan ajak pergi berkaroake, kita menolak untuk pergi kerana kuatnya hubungan kita dengan Allah. Hati kita menolak untuk perkara maksiat. Kita jadi takut neraka. Dek rasa takut kita cuba lari dari perkara yang boleh membawa kita ke neraka. Kita lari dari perkara yang dimurka Allah.

... contoh: sedutan dialog antara 2 orang sahabat...
Man: Gu, ngapa ko tak datang, kan kita janji jumpa kul 10 kat depan club?
Ajis: Lorr... keta buat hal la bro..

Bila tiada kemanisan iman, maka kereta rosak yang jadi penyebab Ajis tak sampai ke tempat yang dituju. Maknanya kalau kereta Ajis OK, Ajis pasti sampai. Itu ibaratnya. Walhal sepatutnya teramatlah afdal untuk Ajis menjawab soalan Man dengan jawapan ini...

"Bro, tadi aku tak pergi sebab aku takut pada Allah... "

Wallahu'alam.


Dari Anas r.a meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda: Tiga sifat, barangsiapa mempunyai sifat-sifat yang berikut akan merasai kemanisan iman: Pertama, mereka yang mencintai Allah SWT dan Rasul SAW lebih dari segala sesuatu. Kedua, Tidak mencintai seseorang kepada seseorang yang lain kecuali kerana Allah SWT. Ketiga, seorang yang membenci untuk kembali kepada kekufuran sebagaimana dia benci dicampakkan ke dalam api. 
(HR Bukhari)


2 comments:

Cikli said...

semoga dapat dan kekal dgn kemanisan iman.

nur said...

Cikli...
InysAllah ia dapat di-raih melalui usaha yang berterusan..
Dunia sudah d penghujung, pakat2 kita usaha sebelum tibanya waktu diri dijemput pulang,, balik kampung,,akhirat.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...