Hidup Biar Berkat

Bismillahirrahmanirrahim

Sedutan pengisian dari majlis ilmu:

Jangan kita nama saja Islam, tapi suka buat perkara yang dilarang Allah. Wawasan Islam yang sebenar ialah nak kepada Allah.  Matlamat hidup biar menuju kepada Allah. Namun dalam perjalanan menuju Allah akan banyak liku-likunya. Harus kuat untuk ikut jalan yang diredhai Allah.  Jika tak ikut jalan yang benar, sudah tentu tersasul, sudah pasti akan ikut terpesong, tersesat.. nauzubillah

Hidup kita moga ada keberkatannya. Rumahtangga kalau tiada keberkatan sudah tentu huru-hara.  Pasangan hidup kalau tak ada keberkatan sudah tentu berpecah-belah. Maka, istighfarlah kita sebanyak mungkin. Cuba untuk capai istighfar 1000 kali sehari.  Jangan dah rasa cukup dengan beristighfar 3 kali lepas solat.  Jangan pula bila panjang sikit imam wirid selepas solat, hati terus merungut.."ish panjang pulak zikir imam malam ni..."

Cuba amalkan zikir setiap hari, InsyaAllah jika istiqamah mengamalkannya, rezeki tidak akan sempit. Lazimkan zikir sehingga tak terasa lama masa berzikir, tak timbul bosan walaupun dah selawat 1000 kali, dah ucap "La ila ha illallah 1000 kali. Lidah kalau sudah terbiasa dengan zikrullah, InsyaAllah bila nak mati, mulut akan mampu ucapkan zikir. Jangan biarkan hati kita cenderung pada maksiat. Kalau tak didik anak kita pada agama, anak-anak akan tipis imannya.  Kalau terdetik di hati nak buat yang tak baik, fikir 10 kali, fikir.."besok nanti aku boleh tahan ke tidak siksa di neraka..." Ingat bahawa apabila kita dibakar, tiada siapa yang boleh menolong.  Ketika itu tiada pertolongan melainkan pertolongan dari Allah Taala.
Jangan nanti bila dah ke sana, baru kita nak rasa menyesal dan sedih. Saat itu dah tiada guna bersedih.

Pesan ustaz, periksa amalan kita, semak apa kita dah buat pada Allah hingga Allah sempitkan rezeki kita. Cermin diri kita.  Hakikat hidup kita berpaut pada Allah.  Didik anak agar faham bahawa hidup ini bergantung kepada Allah. Kena berdoa pada Allah bila rezeki kita dihimpit Allah.  Cermin diri kita, kenapa rezeki kita terhimpit?  Hidup kita bergantung pada rahmat Allah. Kalau dapat tekanan, contoh: harga minyak tinggi, harga barang makanan mahal, maka kita termasuk dalam kategori orang yang teraniaya.  Maka berdoalah, InsyaAllah doa itu tergolong dalam doa yang tidak ditolak oleh Allah... ameen

Pergilah ke masjid., ke rumah Allah. Mulut bercakaplah perkataan dan perkara yang baik. Kalau hati baik, Allah akan dekat dengan kita.  Kita akan jadi makin baik makin baik InsyaAllah. Iman sangat penting. Moga terselamat iman. Ambik perkara yang baik, tinggalkan yang jahat.  Kalau ambik juga perkara jahat, sumber rezeki kita nanti sempit.  Sudahnya hidup dalam keadaan yang tak berkat. Hidup biar berkat.

Allah Ta'ala berfirman:
yang bermaksud:
"Dan apa saja yang engkau semua lakukan dari kebaikan, maka sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahuinya."   (al-Baqarah:: 215)

Dalam kita berdoa ke hadrat Allah, pastikan diri bersih zahir dan batin. Kalau berdoa sedangkan pakaian yang dipakai adalah dari sutera yang haram, macamana Allah nak kabulkan doa? Kalau makan dari makanan yang syubhah, dapat dan pakai duit dari rezeki yang haram, bagaimana mungkin Allah nak kabulkan doa?

Bila berdoa kita asyik doa mintak rezeki, nak kaya, nak senang.  Rasanya tiada orang yang mintak sakit, mintak jadi miskin atau susah. Tapi dalam kita mohon segala doa itu, kita tak minta pun pada Allah hidup yang berkat. Mohonlah pada Allah agar ada berkat pada sihat kita, ada berkat pada senang kita, ada berkat pada kaya kita. Dan jangan pula bila berdoa kita nak Allah segera kabul doa kita tetapi kita dalam bab solat nak bangun solat, liat.

Kalau nak beroleh syurga, hati perlu sentiasa tenang. Bila hati tenang, automatik diri akan buat perkara yang baik. Tapi macammana cara nak tenang? Tiada jalan lain selain dari berbalik kepada dua perkara iaitu al-Quran dan Hadis Nabi SAW. Dekatkanlah diri dengan masjid bukan untuk tujuan jaga nama di kawasan kampung, tapi semuanya untuk Allah. Masuklah ke dalam kelompok orang yang ingat Allah.  Masuk dalam kelompok majlis zikir,  kelompok majlis ilmu. Moga jawapan itu ada dalam diri kita.

Kena lakukan perubahan dalam diri. Perbetulkan diri kita.  Pelihara iman kita dengan Allah.  Jangan biar iman kita semakin hari semakin tipis. Teguhkan ia.

Wallahu'alam.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...