Hari Raya Eidul Adha 1434H

Bismillahirrahmanirrahim

Syukur alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk dapat ikut merayakan Eidul Adha 1434H. Semoga setiap pengorbanan kita diberkati Allah...ameen.  Bermula hari kedua Eidul Adha, en suami memberi semangat supaya mulakan projek menabung untuk Eidul Adha berikutnya.  Dengan izin Allah, semoga tabungan ini dapat mencapai jumlah yang diperlukan untuk satu bahagian Korban tahun 1435H akan datang InsyaAllah.

“Tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidiladha melainkan ibadat korban. Sesungguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk, bulu dan kukunya. Sesungguhnya ibadat korban ini diredhai Allah sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Maka hendaklah kamu berasa lapang dada dan reda akan ibadat korban yang kamu lakukan.” (Hadis riwayat At-Tirmizi)

Eidul Adha kita sambut pada hari ke-10, 11, 12 dan 13 bulan Zulhjjah setiap tahun. Bermula dengan Takbir Raya pada malam 10 Zulhijjah, diikuti dengan solat sunat Eidul Adha serta khutbah Eidul Adha di pagi 10 Zulhijjah, sambutan diikuti dengan ibadah korban yang boleh dilakukan samada pada 10 atau 11 atau 12 atau siang 13 Zulhijjah. Semua hari-hari ini dipanggil Hari Tasyrik. Hiasi Eidul Adha dengan takbir raya di sepanjang hari Tasyrik.

Takbir Raya






Wallahu'alam.

1 comment:

Anonymous said...

Allah Maha Besar Allah Maha Besar
Segala Pujian Hanya Bagi Allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...