Resepi Mudah Roti Cheese

Assalamualaikum.
Pagi semalam dengan semangat membaranya kembali aktifkan Bread Maker saya yang dah agak lama berehat tu. Lama ni berehat! He he..

Tiba2 je aura meroti datang balik. Masa anaknda balik last weekend, anak ada tanya bila mama nak buat roti balik.. Dan masa nak beli roti cheese di pasaran tempohari, rasa terbuku dalam hati sebab sebuku roti cheese yang kecik je pun harga sampai rm2. 30. Aduhhh..roti tu dua tiga kali ngap, dah habis. Ish ish.. Makin mahal rega barang makan sekarang ni eh. Jadi jom la kita buat sendiri roti Cheese.

Bahan2 yang perlu ada:
1 ketul cheese  cheddar(sy beli brand Beqa)
3 ¾ cawan tepung roti/high protein
1 cawan air sejuk dlm peti
2 sudu besar buttercup/margerin
5 sudu besar gula
¾ sudu kecil garam
2 sudu kecil yis
1 biji telor


Cara membuatnya menggunakan Bread Maker:
Masukkan kesemua bahan ke dalam BM bermula dari butter, telor, dan air kemudian di-ikuti dengan bahan kering iaitu tepung roti, gula, yis dan garam. Gula dan garam  asingkan pada 2 penjuru yang bertentangan. Buat lekuk atas gula lalu curahkan yis dalam lekukan gula. Okay, tutup penutup BM dan ON kan pada ketetapan nombor 8 iaitu uli selama 14minit(bagi BM Empress Cosway.

Bila selesai ulian pertama, tekan sekali lagi proses menguli agar doh jadi lebih lembut.

Alhamdulillah bila BM dah selesai uli, biarkan seketika sebelum mula bulat2kan doh. Sapu dulang roti dengan butter terlebih dulu sebelum disusun doh roti.

Biarkan doh yang dah dibulat2kan mengembang 2kali ganda.

Bila dah kembang dan doh roti nampak putih dan gebu, boleh la mula panaskan oven. Sementara itu sapu kan doh roti dengan susu ducth lady kemudian parut cheese cheddar di atas setiap permukaan doh. Setelah itu taburkan gula pasir di atasnya.

Alhamdulillah dah boleh mula membakar roti pada kepanasan oven 150°c selama lebih kurang 15 minit(bergantung pada kepanasan oven masing2).

Begini lah rupa paras dan bentuk kejadian Roti Cheese yang alhamdulillah sangat sedappppp.. Lebih sedap dari yang beli.. Siriyes cakap😁🤣
Alhamdulillah.





No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...