Sabar Dalam Mentaati Allah

Bismillahirrahmanirrahim

Bersyukur kita dengan kasih sayang Allah yang dari-Nya di anugerahkan nikmat yang tidak terhingga iaitu nikmat Iman dan Islam yang tidak ternilai harganya buat diri kita. Alhamdulillah bersyukur kita dengan nikmat tergolong menjadi umat Nabi Muhammad SAW yang dengannya kita beroleh keistimewaan, moga kita termasuk di kalangan umat Rasulullah SAW yang akan beroleh syafaat...ameen.. 

Begitu juga dengan nikmat ibadah yang kita miliki hari ini di mana alhamdulillah Allah memilih kita menjadi orang-orang yang terpilih untuk berada di rumah Allah, rumah yang bersih lagi mulia. Yang bila duduk di dalamnya, InsyaAllah sudah mendapat pahala. Ada orang yang rumahnya dekat dengan masjid namun tidak terpilih, maka tak datang lah dia ke rumah Allah ini. Sentiasa doa agar Allah pilih kita.. ameen

Kita menjadi tetamu Allah, maka jangan sampai kita tak beroleh jamuan Allah. 
Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah SAW bersabda: Barangsiapa pergi ke masjid di waktu pagi dan petang Allah SWT akan menyiapkan hidangan sebagai tetamuNya di dalam syurga. Setiap kali dia datang pagi atau petang dia akan dilayaniNya sebagai tetamuNya. 
(HR Bukhari)

Moga-moga kasih kita pada rumah Allah ini, damping kita pada rumah Allah ini dan cinta kita pada rumah Allah ini akan pastikan kita keluar darinya dengan membawa hasil.  Jangan kiranya bila keluar dari rumah Allah, tidak menjadi semakin baik. Dunia, nafsu, syaitan dan makhluk merupakan halangan buat kita dalam usaha menunaikan perintah Allah. Maka kena bermujahadah lawan sungguh-sungguh.  

Semasa ibadah, jangan nak cepat siap.  Sabar sehingga selesai ibadah.  Sabar bermula dari sebelum ibadah, pertengahan ibadah sehinggalah selesai ibadah. 
Contoh: Kita nak bangun tahajjud. 
1)Cabaran sebelum dapat bangun ibadah: Nafsu kata, "..sejuk lah nak ambik wudhuk. Badan penat, rehat lah.. tidur kena cukup". Syaitan kata, "tidurlah,,tidur,, esok boleh bangun, malam ni cuti." Isteri pulak mewakili makhluk kata, "..alahh tak payah bangun la bang.. tidur eh.." 
2)Cabaran di pertengahan ibadah: Cepat-cepat solat... nak segera siap sebab nak masuk sambung tidur. Nafsu memujuk; syaitan pula sentiasa mencari ruang, hasut.
3)Cabaran bila selesai ibadah: Tak dapat tahan nafsu dari menzahirkan ibadah. Tahanlah nafsu kita biar orang tak tahu pun ibadah kita.  Jangan nak orang tahu, jangan pergi bukak cerita pasal kita semalam solat tahajjud.  Jika begitu, tidak lain hanya akan menimbulkan riak kelakuan dan riak sifat selepas berjaya buat ibadah. Memadailah Allah yang tahu kita melakukannya. Memadailah Allah yang menyaksi.  

Jika mampu melalui 3 peringkat itu dengan sabar, InsyaAllah dikira luluslah kita.  InsyaAllah termasuklah kita di kalangan orang-orang yang sabar dalam mentaati Allah..ameen..

Ingat diri sebagai hamba Allah. Bermujahadahlah kita merentas halangan dalam usaha mentaati Allah. Ingat bahawa kita nak cari redha Allah. Nak dapat masuk ke Syurga Allah bukan senang-senang begitu saja. Ia memerlukan pengorbanan. Maka selagi ada peluang buat amal kebaikan, kita rebutlah. Kata-kata ustaz di akhir tazkirah melekat di fikiran..."Jika pasal dunia kita boleh bersusah payah, takkan untuk akhirat kita tak boleh bersusah payah.  Sedangkan dunia untuk ditinggal manakala akhirat itulah yang nak kita bawa..."


Dari Anas bin Malik r.a meriwayatkan bahawa baginda Rasullullah SAW bersabda: Tiga perkara akan mengikuti mayat. Dua akan kembali dan tinggal yang satu. Akan mengikutinya (ke kubur) ahli keluarganya, hartanya dan amalannya. Kemudian harta dan ahli keluarganya akan kembali, tinggallah bersamanya amalannya. (HR Muslim)

Daripada Abu Hurairah ra, Rasulullah s.a.w ada bersabda yang bermaksud: “Apabila seorang mati, putuslah amalannya kecuali tiga perkara, (iaitu): Sedekah jariah, ilmu yang memberi faedah kepada orang lain dan anak yang soleh yang berdoa untuknya.” (HR Muslim)



Wallahu a'lam.



1 comment:

Anonymous said...

Sabar..
Untuk Buat Perkara Luarbiasa
Untuk Dapat Sesuatu Yang Luarbiasa
Untuk Dapat Nilaian Daripada Yang Maha Luarbiasa..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...