Ustaz Azhar Idrus di Masjid Country Home


Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah semalam berpeluang untuk duduk dalam majlis ilmu Ustaz Azhar Idrus di Masjid Cahaya Iman, Country Home, Rawang, Selangor.

Alhamdulillah sebelum itu di sebelah paginya tak lepaskan peluang untuk tumpang sekaki menwar-warkan tentang Kuliah Maghrib bersama Ustaz Azhar itu dengan menghantar sms kepada 28 orang teman. Dari jumlah tersebut hanya 8 orang yang sudi reply..tq

Saya duduk kat tingkat atas. Boleh tahan ramai jemaah yang hadir..jelas ramai yang cinta ilmu. Kuliah ustaz seperti yang kita sedia maklum sentiasa melimpah odien-nya, alhamdulillah. Tak sangka pula dalam tengah ramai-ramai tu ditakdirkan dapat jumpa makcik Siah, rakan masjid saya. Kami pun apa lagi, segera mencari port yang selesa untuk duduk mendengar tazkirah selepas solat. Dapat tempat yang boleh direct nampak ustaz.. untong laa :)

Ustaz semalam perjelaskan tentang perkara-perkara yang boleh membatallkan/ merosakkan wudhuk.  Ada empat perkara yang membuat terbatalnya wudhuk, iaitu:
1) keluar sesuatu dari dua jalan iaitu jalan hadapan dan jalan belakang
2) hilang ingatan termasuklah oleh sebab hilang akal(gila), tidur, terlelap, pengsan, pitam dan sebagainya
3) sentuh lelaki dan perempuan yang bukan muhrim(yang sah nikah)
4) sentuh kemaluan dengan tapak tangan.

Panjang lebar ustad jelaskan perkara itu, sebelum bermula sesi menjawab soalan, alhamdulillah insyaAllah rasanya beroleh kefahaman semua yang mendengar.. syukur alhamdulillah.


Wallahu'alam.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...