Jahit Kain Lap Tangan

Alhamdulillah, ada minat menjahit. Jadi banyak kain-kain terpakai kat rumah saya manafaatkan balik dengan modify buat barang yang boleh diguna balik. Tuala-tuala lama yang ada koyak dan bertahi lalat sikit-sikit tu sayang nak buang.

Nak letak macam tu je buat pelapik kaki nampak tak cantik pulak. Jadi saya potong dan jahit buat pelapik kaki yang proper. Cantik jadinya alhamdulillah. Anak saya bawak ke hostel sampai dua, satu letak kat pintu masuk bilik; satu lagi letak bawah meja study. 

Kain tuala yang lama-lama ni jangan lah dibuang..banyak gunanya.  Sangat bermanafaat untuk diguna pakai sekurang-kurangnya boleh dipotong kecil2 buat kain lap kat dapur ie untuk lap sinki dan tempat masak. Tak payah dah nak beli tuala 'good morning' yang nipis tu. Tuala lama kita lagi tebal dan elok kainnya.

En suami, lepas basuh tangan mesti pergi lap tangan kat kain lap yang saya gantung kat kabinet tepi peti-ais. T-shirt anak-anak yang masih elok tapi dah tak muat, saya gunting2 modify buat kain lap tangan.  Alhamdulillah,hasilnya boleh tahan cantek..he he

.


Ini kain pemegang periuk.. :)


Jom kita jahit sendiri.. Kain untuk lap tangan saya lapik 3 helai setiap satu, kain untuk pemegang periuk dilapiskan dengan berhelai-helai kain ditambah dengan sekeping span nipis. Manakala tuala pelapik kaki pula dilapis dua helai towel setiap satu... :)) untuk projek ini seeloknya pakai jarum mesin yang baik punya(boleh tanya kat kedai) bukan made in China, jadi jarumnya tak mudah patah.


Wassalam.

1 comment:

Anonymous said...

Bagus gak tu...

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...