Ciri-ciri Ilmu Yang Bermanafaat

...sedutan kuliah maghrib...

Ustad cerita....

Kata Imam Ghazali rm:
Ilmu yang bermanafaat itu antara ciri-cirinya ialah ~

(1)Semakin kita belajar, semakin takut kita dengan Allah. Bukan makin kita mengaji, makin buat kita sombong, makin rasa diri tu hebat. Allah menjadikan bumi sebagai hamparan. Allah bagi kebebasan untuk kita berjalan dan hidup di atas mukabumi-Nya. Kita bebas nak dapatkan sesuatu yang di ingini namun dilarang menggunakan cara yang haram. Kalau semuanya kita ada contoh pangkat, harta, kuasa dan lain-lain tapi takut pada Allah SWT tak ada maka bermasalah besar lah kita.

(2) semakin kita belajar, semakin nampak cela atau aib diri. Orang yang jahat di atas dunia, semakin berat beban yang akan ditanggung di akhirat. Ada orang yang kita berkawan dengannya, kita nampak perangai dia yang sombong dan suka cakap maki2 orang sedangkan tuan empunya diri tak sedar perangai dia macam tu. Dia tak nampak aib diri sendiri sedangkan orang di sekelilingnya nampak akan hal itu. 
Makanya kita bila semakin mengaji, inshaaAllah biar mampu melihat cela diri, agar boleh berubah jadi lebih baik. Bila mampu berubah ke arah yang lebih baik, inshaaAllah akan jadi orang yang lebih baik maka kuranglah beban yang ditanggung di akhirat. Sudah la dosa2 lepas lagi nak tanggung, ditambah pula dosa yang sekarang dan dosa akan datang. Jadi ikhtiar agar bila makin mengaji makin nampak cela diri agar mampu dibaik-pulih.

(3)semakin dia belajar ilmu, semakin bertambah makrifat. Makrifat dalam bahasa melayu ialah Kenal. Orang yang mengenal Allah, makin dia patuh akan Allah. Jadi bila bertambah ilmu, bertambah ibadahnya.
Ustad bagi satu contoh: seorang siak di masjid tidak akan patuh pada arahan sembarangan orang yang dia tidak kenal sebaliknya dia akan ikut dan patuh pada arahan nazir masjid jika disuruh melakukan apa2 tugasan. Maksudnya di sini, begitulah ibaratnya bila seseorang itu kenal Allah SWT maka dia akan patuh pada perintahNya dan akan menjauhi laranganNya. Sebab apa? Sebab dia mengenal Allah. Maka bila semakin mengaji, biar semakin kenal kita akan Allah...aminn

(4)semakin dia mengaji, semakin kurang gemar dia akan dunia. Dunia ini kata Allah, permainan. Dunia ini kata Allah, sesuatu yang melalaikan. Kata ustad, para ulamak mengkaji maksud kedua2 yang di-firmankan Allah itu. Permainan itu memenatkan, menyukakan, menyakitkan namun semuanya sekejap. Dunia tempat melalaikan kerana ia menyebabkan kita tertangguh melakukan kebaikan dan ibadah.
Kita semua tahu bahawa akhirat tempat kita nak balik tapi ramai yang terlalai. Kita tahu bahawa dunia tempat untuk beribadat kepada Allah namun kita terlalai jua. Kerana apa? Kerana perhiasan dalam dunia memberi rasa sedap. Dunia tak beri apa-apa tapi beri lazat dalam hati.

(5)semakin dia mengaji, semakin dekat dengan akhirat.  Maksudnya dia jadi minat untuk buat benda2 yang beri manafaat untuk akhiratnya.

(6) semakin dia mengaji, semakin nampak perkara yang boleh merosakkan ibadahnya. Contoh: hasad akan makan kebaikan, akan makan pahala yang dia ada sedikit demi sedikit. Hasad merosakkan pahala ibadah makanya semakin kita mengaji kena semakin dapat kenal sifat hasad, contohnya.

(7)semakin dia mengaji semakin jauh dari tipu-daya Syaitan. Syaitan duk goda kita hari2, maka jika ada ilmu yang bermanafaat dan mantap dalam diri inshaaAllah dapat terhindar dari tipu-daya syaitan. Jangan kiranya kita makin bertambah berilmu namun masih lagi disibukkan dengan perkara lagho dan masa banyak habis sia-sia yang membuatkan diri makin jauh dari Allah...nauzubillah.

Wallahu'alam.



No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...