Catatan Majlis Ilmu

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah kita dah masuk hari ke 24 Ramadhan. Banyak² kita doa...Ya Allah berkatilah kami sepanjang bulan Ramadhan ini dan pertemukanlah kami dengan lailatul qadar...aaminn


Allahu!  Bukak² blog hari ni,  terpandang pageview matahati... ALHAMDULILLAH... rupanya dah capai 6juta pageview.  Time tengok tadi jumlah 6,001,085. Dengan jumlah posting sebanyak 630 kesemuanya, saya merasa syukur sangat dengan kehadiran pembaca purata 1600 - 2000 setiap hari. Followers tak ramai mana pun, tapi alhamdulillah pembaca dapat masuk ke blog atas asbab carian di google. Tqsm all..moga tulisan di dalamnya terkandung manafaat dan mengundang keberkatan Allah Taala.. InshaaAllah..aamiin

Mengambil berkat keberadaan kita di hari 10 terakhir Ramadhan ini, marilah kita sama² mempertingkatkan amal soleh moga² kita Allah pertemukan dengan malam Lailatul Qadar, malam yang lebih baik dari 1000 bulan.. InshaaAllah


Surah al-Qadr

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
إِنَّآ أَنزَلْنَٰهُ فِى لَيْلَةِ ٱلْقَدْرِ(١) وَمَآ أَدْرَىٰكَ مَا لَيْلَةُ ٱلْقَدْرِ(٢) لَيْلَةُ ٱلْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ(٣) تَنَزَّلُ ٱلْمَلَٰٓئِكَةُ وَٱلرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ(٤) سَلَٰمٌ هِىَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ ٱلْفَجْرِ(٥)

Firman Allah yg bermaksud:

1. Sesungguhnya Kami telah turunkannya (al Quran) pada malam al Qadr.

2. Dan tahukah kamu apakah malam al-Qadr (kemuliaan) itu?

3. Malam al-Qadr (kemuliaan) itu lebih baik daripada seribu bulan.

4. Turun malaikat-malaikat dan roh (malaikat Jibril) padanya (malam al-Qadr) dengan izin Tuhan mereka membawa segala urusan.

5.Sejahteralah ia (malam itu) sehinggalah terbit fajar (subuh).

..................................


Bersempena pageview 6juta orang hari ini, saya nak masukkan ke dalam blog apa yang sempat saya jot-down semasa majlis ilmu sedang berlangsung. Alhamdulillah Allah masih rezekikan dapat mendengar peringatan berharga dari para ilmuan yang menyampaikan terutamanya dari kuliah maghrib yang saya dan en suami cuba usahakan agar jarang tertinggal. Alhamdulillah moga² Allah beri kesihatan yang berpanjangan dan kelapangan waktu agar kaki dapat sentiasa terdorong melangkah ke masjid mendengar majlis ilmu...aamiin. 


  • Orang yang istiqamah baca surah al-Mulk, dia tak akan tinggal baca sebab dia yakin tiap² kali baca, dia akan terlepas dari siksa kubur. Ini dinamakan taqwa. Orang yang ada taqwa ialah orang yang buat ibadah kerana dia yakin dengan Allah, kerana dia takut pada Allah. (Post pasal Surah al-Mulk ada di SINI)


  • Seseorang yang bila buat ibadah, dia rasa seronok, tak bosan dan tak berat hati buat; maka bersyukur sangat² lah sebab tak semua orang dapat nikmat itu. Ramai yang solat tapi dengan perasaan berat hati, sambil lewa, nak cepat siap dsb. Jadi bersyukurlah jika kita ada 3 perasaan itu. Alhamdulillah.


  • Sesiapa yang Allah nak bagi kemuliaan, Allah sangkutkan hatinya merasa cenderung beramal soleh.


  • Jangan terlalu sayangkan dunia sehingga merasa sangat kedekut untuk sedekah, takut habis duit kita tu.. Sedangkan hakikatnya harta yang sibuk dikumpul itu semuanya akan ditinggal.


  • Barang yang nak dibawa biar lebih. Barang yang nak ditinggal, sedikitkan. #Duduk depan tv berapa jam? ..berbanding baca quran berapa m/s...  Tidur berapa jam ..berbanding zikir pada Allah berapa banyak.. Mari kita muhasabah diri🤔🥺😭


  • Ilmu tidak dapat dicapai melainkan dengan susah payah.


  • Dekatkan diri dengan masjid kerana di masjid banyak turun rahmat Allah.


  • Surah Qadr ayat 3... "Malam Lailatul Qadar itu lebih baik dari seribu bulan." Rasulullah SAW pun berusaha untuk bertemu dengan malam Lailatul Qadar. Rasulullah SAW berusaha sedaya upaya di malam 10 terakhir ramadhan berbanding malam² yang lain.


  • Ibadah yang dilakukan Rasuluĺah SAW pada 10 terakhir Ramadhan antaranya; ~#Bertahajjud#Qiam Ramadhan dengan penuh keimanan#Membaca alquran#bersedekah ke masjid, anak² yatim, asnaf, saudara mara

Wallahu'alam.


6 comments:

Anonymous said...

Terima kasih..KakTi😘
penulisan & perkongsian berupa ilmu ni sangat bermenafaat buat saya..❤️❤️❤️

Anonymous said...

Thanks for sharing valuable snippet from the 'majlis ilmu' for your reader. May Allah blessed your effort

Anonymous said...

Tahniah my dear. Keep up the good works. Ilmu bermanfaat yg dikongsikan bisa menjana saham akhirat. Smoga terus bahagia hingga ke Jannah. Jazakallah.

Anonymous said...

Alhamdulillah, terima kasih Tie🌷🌷

Nila Anggraini said...

Alhamdulillah... Tahniah akak.. Semoga sentiasa maju jaya. Aamiin..

Kenangan said...

Alhamdulillah,terima kasih🥰

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...