Baca Quran dan Amalkan Baca Hadis Nabi SAW

"Malam ni nak ikut mama pegi masjid..."

Alhamdulillah.. Anakku nak ikut ke masjid sebab katanya sempena Malam Nisfu Syaaban. Rutinnya tiap malam sebenarnya ialah ke kelas tusyen di sekolah, tapi tiba-tiba malam tadi nak tukar hala, nak ikut kami ke masjid. Kemahuan datang dari diri sendiri tuu... he heh.. selalu nak kena ajak2 baru kadang nak ikut..

Alangkah teruja bila masuk2 je ke ruang solat, nampak begitu ramai jemaah yang hadir. Rakan2 saya pun ada. Semua nampak fokus mendengar kuliah yang sedang disampaikan ustaz.

Saya sempat dengar sekejap je kuliah maghrib, sebab sampai pun dah lambat. Tapi ada satu point yang terus melekat di kepala iaitu bila ustaz pesan suruh banyakkan baca quran dan amalkan membaca Hadis Nabi s.a.w setiap hari.

Berazam untuk sentiasa tak lupa membaca al-quran tiap hari. Untuk dapat disiplin membacanya, InsyaAllah akan terus menggunakan masa selepas selesai solat fardhu. Baca sekurang-kurangnya 2 mukasurat atau 4 mukasurat InsyaAllah. Masa yang sesuai untuk membaca hadis Nabi s.a.w bagi saya yang agak sibuk di siang hari, rasanya adalah di sebelah malam sebelum masuk tidur. InsyaAllah moga ada bantuan Allah untuk istiqamah dalam melaksanakan amalan ini.

Bersama-sama kita merebut peluang untuk banyak melakukan amal ibadah di bulan ini. Sekarang sudah 15 Syaaban, tinggal 15 hari saja lagi untuk kita berada di bulan ini InsyaAllah. Rebut peluang untuk beramal soleh. Tapi janganlah berbuat amal hanya kerana inginkan pahala semata-mata. Yang paling utama ialah untuk dapatkan keredhaan Allah kerana sesungguhnya kita hanya akan mendapat ganjaran pahala bilamana Allah meredhai amalan kita. Moga Allah redha.. aminn

1 comment:

Anonymous said...

Baca Qur'an agak rajin, tapi baca hadis agak kurang. Kena hijrah nampaknya. Kena seiring dan sejalan.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...