Jangan Mudah Tersinggung

Bismillahirrahmanirrahim.

Ustaz pesan, jangan kita mudah tersinggung setiapkali disampaikan peringatan. Ustaz kongsi pengalaman mengajar di beberapa tempat yang para jemaahnya bagai mudah tersinggung. Bila ustaz memperingatkan tentang firman-firman Allah yang terkandung dalam al-quran, ramai yang rasa tersinggung. Bila dah mudah tersinggung tu, dah tak mahu datang mengaji lagi. Bila dah tak mengaji, maka tidak lain hanya menjadi orang yang rugi.

Ustaz mengimbau kenangan, bilamana ustaz bukak bab feqah dalam beberapa sesi, ada kalangan jemaah yang mula rasa tak seronok bila dengar banyak perkara2 yang dibuat selama ini rupa-rupanya telah membatalkan solat. Bagi mereka, rasa macam dah betul solat. Maka pakat2 suruh ustaz tukar mengajar bab tauhid pula. Bila belajar tauhid, rasa tak selesa pulak dah sebab asyik rasa macam terkena je bila ustaz sebut pasal 'wajib takut hanya pada Allah, bukan takut pada manusia.' "Ustaz, tak yah sebut lah pasal tu ustaz, kita citer bab lain.."
Terus mintak ustaz tukar cerita pasal lain...

Bila ustaz bukak bab tasawuf pula, lagi rasa tersinggung bila ustaz hurai tentang sifat mazmumah yang bersarang dalam diri. Ramai-ramai mintak ustaz ajar benda lain, "Ustaz, kita berzanji lah pulak..." Ustaz pun jadi 'error', dah rasa serba-salah nak ajar apa, nak sebut perkara yang jadi fardu-ain pun semua bagai menolak sampai akhirnya mintak ustaz tukar buat berzanji je lah di majlis ilmu. Tapi lepas dengar ustaz berzanji, ada pulak yang tanya,,,"Ustaz, takde ke ayat2 yang pendek sikit, panjang benor tu, susah kami nak ikut..." Maka bila dah tak puas hati dengan berzanji tu, mintak pulak ustaz tukar buat Marhaban...adoii..

Ustaz dah pening kepala. Tapi untuk menjaga hati jemaah yang rata-ratanya terdiri dari orang-orang pencen dan warga tua itu, maka ustaz ikutkan saja karenah mereka. Tapi malangnya bila ustaz suruh ikut baca teks marhaban, ada pula suara-suara yang kata, "Ustaz, tak nampak lah nak baca, mata dah kelabu... spek pun tak bawak..." Pulak dah... alahai... sudah-sudahlah tu. Terimalah hakikat hati dah sampai tahap tak mahu terima ilmu. Mudah sangat rasa sensitif bila diperingatkan tentang hukum-hukum Allah. Sehinggakan sanggup dalam usia yang sudah agak senja begitu, hanya mahu di-ajar berzanji dan bermarhaban saja
... astaghfirullahal azim.

Maka, kata ustaz... jangan kita mudah nak tersinggung bila mengaji. Berbaik sangka kepada Allah. Kalam Allah memang termaktub hukum-hakam dan peraturan hidup beragama. Peringatan-peringatan di dalamnya memang untuk menyinggung kita. Bila kita terasa itu bermakna ilmu sampai kepada kita. Bila ilmu sampai, kita tahu yang mana betul yang mana tak betul. Maka dari situ kita dapat lakukan tindakan untuk membaikpulih mana-mana yang tak betul. Begitu juga dengan perkara-perkara yang kita tak tahu. Bila mengaji, baru kita tahu rupa-rupanya begitu banyak lagi perkara yang kita tak tahu. Jadi tuntutlah ilmu, mengajilah, usahalah mengadap tok guru, hadirlah di majlis-majlis ilmu kerana sesungguhnya ilmu dapat menyuluh diri kita. Semoga hari ini lebih baik dari hari-hari yang telah berlalu.

Wallahu'alam.

3 comments:

dyabunga said...

nice entry..semoga hari lebih baik dri semalam

nur said...

dyabunga...
Moga esok pula lebih baik dari hari ini.. tQ :)

Anonymous said...

Selangor ni kiranya masjid2 hidup dgn majlis2 ilmu, Alhamdulillah. Kalau nak banding dgn beberapa negeri yg lain, nak cari majlis kat masjid2 memang jenoh...sebab tak nak tersinggung le gamak nye...ish ish. Maka dok takok lamo la dema, tak berubah-ubah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...