Nasi Kerabu penambat selera di bulan Ramadhan



"Mama, teringatnya dekat kek black forest dan nasik kerabu kita... huuu"

Dapat mesej dari anakku yang sekarang sedang terpaksa mencari makan sendiri di cafe kampusnya. Kesian anakku.. sabar ya.. nanti balik mama buat lagi nasi kerabu. Nasi kerabu kita macam2 kaler kan, kadang buat warna biru, kadang purple, kadang kuning dan ada juga ketikanya tak boh kaler pun... pakai nasi puteh biasa je makan dengan ulam-ulaman nasi kerabu.. mmmm....

Alhamdulillah kalau buat nasi kerabu, banyak kali boleh ulang makan lain kali. Sengaja buat lebih2 stok sambal kelapanya, maka bahan2 lain untuk package nasi kerabu boleh siap sedia untuk dihidangkan dalam masa 30 minit je. Tinggal buat tumis budu, goreng ayam/daging @ buat ikan celup tepong, rebus telor masin, goreng keropok, mesin sambal lada pastu hiris ulam-ulaman... dahhh siap.

Ramadhan tinggal beberapa hari saja lagi. Selalu tu kalau Ramadhan, nasi kerabu lah yang sentiasa jadi juadah berbuka puasa di rumah kami. Alhamdulillah, Ahlan Ramadhan. Ku mengharapkan Ramadhan kali ini dapat di-lalui dengan penuh makna InsyaAllah... moga dapat dilenturkan nafsu yang selalu membelenggu diri tanpa henti-henti... (di sini)

Selamat menyambut Ramadhan. Berpuasa di siang hari, qiamulail di malam hari. Semoga amalan kita semua diterima Allah.. aminn

3 comments:

Cikli said...

Nasi kerabu memang pembuka selera di bulan puasa tak kira waktu berbuka atau bersahur.

Anonymous said...

Bulan Ramadan mampir lagi. Warm-up nye masih kurang. Macamana perfomance Ramadan tahun ni agaknya? Bulan tarbiyah untuk didik manusia jadi baik. Jangan putus harap, teruskan pencarian ilmu, perbanyakkan amal, dan bertindak segera.

Nota: Ambo memang suko nasi kerabu, tamboh2 lagi gu ngan ayam/ikan percik. Maveles.

nur said...

Cikli,
Betol3x, meme tak jemu makan nasi kerabu.. hok tok lalu jadi lalu..
Thanks cikli :)


anon,
Tu la pasal, warm-up ternyata masih kureng.. :( Takpe teruskan perjuangan... 1)baca al-Mulk sebagai langkah awal, 2)berjaga jangan sampai larut malam,3)Kena ada Niat 4)mesti dibantu dengan alarm..
InsyaAllah tercapai :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...