Kita Hamba Yang Sentiasa Lupa

Bismillahi MasyaAllah
Laa haulawala quwwata illa billahil 'aliy yil adzim

Bersyukur.. terimakasih kepada Allah di atas nikmat Iman dan Islam.  Moga2 sama2 kita beroleh kejayaan dalam hal mentaati Allah.  Sentiasa kita ingat-mengingati dalam perkara amal soleh.  Suami ingatkan isteri, isteri ingatkan suami, ingatkan anak2, kawan, handai, jiran ... ingatkan tentang perkara iman dan takwa. 

Selalunya pertanyaan kita bila jumpa, abih2 tanya "dah makan?", "caner bisnes?", "apa cerita sekarang?", "caner exam?", "banyak assignment?"...  Mungkin jarang yang akan tanya, "camane bang, dhuha dah ke belom hari ni?", "Tahajjud ya kita malam ni!", "Caner Solat Rawatib, dah istiqamah?"

Memang lumrah, hal2 dunia saja yang selalu di-ingat.  Sedangkan dunia itu pada hakikatnya cepat atau lambat pasti akan kita tinggalkan.  Yang sepatutnya perlu sering di-ingat dan diperingat ialah perkara akhirat.  Sebab akhirat adalah suatu perjalanan yang panjang.  Maka kena bawak banyak bekal untuk ke sana.  Dunia hanya sekejap, tak perlu lah begitu taksub dalam mencari bekal dunia. Yang nak kita bawa itu yang sepatutnya kita ingat, bukan apa yang akan kita tinggalkan.  

Maka kena saling ingat-mengingati sebab... kita ini hamba yang sentiasa lupa.


*itu peringatan ustaz sebelum memulakan tazkirah

Teringat entry yang lalu...
Pesanan Penaja
Pesanan Elektronik




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...