Solat Jamak


Bismillahirrahmanirrahim
Pagi-pagi tadi anak saya duk ber-sms dengan kawannya yang sedang dalam perjalanan ke utara untuk hari pendaftaran matriknya.  Kawannya duk tanya2 pasal macamana nak solat Jamak. Jadi hendak kongsi tentang Solat Jamak di sini (hanya copy n paste), moga bermanafaat bagi yang belum biasa buat Solat Jamak..InsyaAllah


Panduan Solat Jamak Qasar

1.0 Solat Qasar

1.1 Takrifan

Solat Qasar adalah mengqasarkan (memendekkan) solat yang empat rakaat iaitu Zuhur, Asar dan Isya’ kepada dua rakaat sementara solat Maghrib dan solat Subuh tidak boleh diqasarkan.

1.2 Hukum Qasar

Harus berdasarkan kepada dalil berikut:



i. Al-Quran surah al-Nisa’ ayat 101 yang bermaksud;

“Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa mengqasarkan (memendekkan) solat jika kamu takut diserang oleh orang kafir…” 

ii. Al-Sunnah yang bermaksud;

‘Ya’la bin Umayyah pernah bertanya kepada Umar bin al- Khattab, “Kenapa kita perlu mengqasarkan solat sedangkan kita berada dalam keamanan?” Lalu beliau menjawab, “Aku telah bertanya kepada Nabi s.a.w., dan Baginda bersabda, solat qasar itu adalah sedekah yang Tuhan telah bersedekah kepadamu, maka terimalah sekalian kamu akan sedekah- Nya”  
(Riwayat al-Nasa’i dan Abu Daud) 

1.3 Jarak Dibenarkan Qasar

Dua marhalah iaitu empat burudin di mana setiap burudin mempunyai empat farsakh dan setiap farsakh terdiri daripada 5514 meter mengikut kiraan moden. Dari itu, dua marhalah adalah bersamaan 89 kilometer.

1.4  Syarat Solat Qasar

i. Hendaklah pelayaran atau perjalanan itu diharuskan oleh syara’.

ii.Jauh pelayaran atau perjalanan itu tidak kurang daripada dua marhalah (89 kilometer / 56 batu).
iii.Berniat qasar di dalam takbiratul ihram.
iv.Tidak berimam dengan orang yang solat tamam  (sempurna).
v.Hendaklah solat yang diqasarkan itu terdiri dari solat  empat rakaat.

1.5  Contoh Niat


Usalli fardal zuhri rakataini qasran lilahi taala
Sahaja aku solah fardu zuhur dua rakaat qasar kerana Allah Taala 



Usalli fardal asri rakataini qasran lilahi taala
Sahaja aku solah fardu asar dua rakaat qasar kerana Allah Taala



Usalli fardal isyai rakataini qasran lilahi taala
Sahaja aku solah fadu isyak dua rakaat qasar kerana Allah Taala

2.0 . Solat Jama'

2.1   Takrifan

Solat Jama’ terbahagi kepada dua:

i. Jama’ Taqdim iaitu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar  dalam waktu Zuhur atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam  waktu Maghrib.

ii. Jama’ Ta’khir iaitu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar  dalam waktu Asar atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam waktu Isya’.

2.2 Syarat Solat Jama’

2.2.1.Solat Jama’ Taqdim

i. Hendaklah bersolat secara tertib iaitu mendahulukan solat  Zuhur daripada solat Asar dan solat Maghrib daripada solat Isya'.

ii. Hendaklah niat Jama’ Taqdim di dalam solat pertama  sebelum salam tetapi yang afdhalnya di dalam takbiratul ihram.

iii. Berturut-turut di antara solat yang dijama’kan itu.

iv. Berkekalan pelayaran atau perjalanan itu hingga takbiratul ihram solat yang kedua.

v. Berkeyakinan adanya waktu solat yang pertama (Zuhur atau Maghrib) berkekalan sehingga didirikan solat yang  kedua (Asar atau Isya’).

2.2.2. Solat Jama’ Ta’khir

i. Hendaklah berniat jama’ dalam waktu pertama iaitu Zuhur atau Maghrib.

ii. Berkekalan pelayaran atau perjalanan hingga memberi salam solat yang kedua.  

2.3 Contoh Niat

2.3.1 Jama’ Taqdim

i.Jama’ Taqdim (Empat Rakaat)


Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan  kepadanya Asar tunai kerana Allah Taala

ii.Niat Jama’ Taqdim Beserta Qasar ( Dua rakaat)


Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan  kepadanya Asar tunai kerana Allah Taala

2.3.2  Jama’ Ta’khir

i.Jama’ Ta’khir (Empat Rakaat)


Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan kepada Asar tunai kerana Allah Taala

ii.  Niat Jama’ Ta’khir Beserta Qasar  (Dua Rakaat)


Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan  kepada Asar tunai kerana Allah Taala

2.3.4 HAL BERKAITAN SOLAT JAMA' DAN QASAR

Apabila seseorang itu bermusafir lebih dari dua marhalah maka ia harus melakukan solat qasar dan jama' sekali. Ertinya ia boleh menjama'kan di antara dua solat dan mengqasarkan sekali. Walau bagaimanapun, ia boleh melakukan di antara satu yang berikut :


1. Menjama'kan dua solat fardhu tanpa qasar

2. Menjama'kan dua solat fardhu dan qasar

Terdapat 2 kaedah yang boleh digunakan melalui cara ini :

2.3.5 Niat Jama' Taqdim dan Qasar :

i. Solat Zohor dan Asar.



Sengaja aku solat fardhu Zohor dua rakaat qasar serta di jama'kan dengan Asar kerana Allah Taala


Mengerjakannya dengan azan dan diiringi iqamat. Selepas memberi salam, maka iqamat sekali lagi tanpa menangguhkan (kecuali mengambil wuduk) dan berniat pula seperti berikut :


Sengaja aku solat fardhu Asar dua rakaat qasar kerana Allah Taala

ii. Solat Maghrib dan Isya'


Sengaja aku solat fardhu Magrib tiga rakaat serta di jama'kan ke dalamnya Isya' kerana Allah Taala

Solat maghrib tidak boleh diqasarkan. Cara melaksanakan jamak taqdim maghrib - isya' sama dengna niat jama' taqdim zuhur-asar. setelah memberi Salam kemudian bangun dan iqamat dan berniat seperti berikut :



Sengaja aku solat fardhu Isya' dua rakaat qasar kerana Allah Taala


2.3.6 Niat Jama' Takhir dan Qasar:


i. Solat Zohor dan Asar




Sengaja aku solat fardhu Zohor dua rakaat qasar serta di jama'kan dengan Asar kerana Allah Taala

Selepas memberi salam, maka iqamat sekali lagi dan berniat semula seperti berikut :



Sengaja aku solat fardhu Asar dua rakaat qasar kerana Allah Taala

ii. Solat Maghrib dan Isya'


Sahaja aku solat fardhu maghrib tiga rakaat dijama'kan dengan isya' tunai kerana Allah Taala.

Selepas memberi salam, maka iqamat sekali lagi dan berniat semula seperti berikut :





Sahaja aku solat fardhu Isya' dua rakaat qasar kerana Allah Taala



3.0 Soalan Solat Musafir, Jamak dan Qasar


1.Soalan: SESEORANG YANG SAKIT ATAU DALAM KEADAAN UZUR BOLEHKAH DIA SEMBAHYANG QASAR JAMAK?

Jawapan
Dalam persoalan ini, orang yang uzur tidak dibolehkan untuk melakukan Solat Qasar. Solat ini hanya khusus untuk orang yang sedang bermusafir sahaja.
Namun begitu, mereka yang uzur dan memenuhi syarat adalah dibolehkan untuk melakukan Solat Jamak, iaitu menghimpunkan dua solat fardu dalam satu waktu yang sama. Wallahu 'alam.


2.Soalan: Ketika bermusafir, boleh tak kita menyertai solat berjemaah waktu zohor, kemudian jamak qasarkn solat zohor dan asar?

Jawapan
Dalam persoalan ini, orang yang sedang bermusafir tidak dilarang untuk menyertai jema’ah solat orang yang bermukim.
Oleh itu, dalam situasi ini anda hanya perlu mengerjakan Solat Asar sahaja sebaik sahaja imam memberi salam. Sila pastikan tiada jarak yang memisahkan di antara Solat Zohor dengan Solat Asar yang anda jamakkan di dalam waktu Zohor tersebut.
Jika terdapat jarak yang memisahkan kedua solat tersebut, keadaan ini akan menyebabkan Solat Asar yang anda jamakkan ke dalam waktu Zohor adalah tidak sah dan ia perlu didirikan semula apabila tiba waktunya nanti. Wallahu 'alam.

3.Soalan :KETIKA JADI IMAM (SOLAT ZOHOR JAMAK & QASAR) KEPADA MAKMUM YG SOLAT ZOHOR BIASA, BOLEHKAH IMAM BERHENTI SEBENTAR SETELAH LAKUKAN SOLAT ZOHOR JAMAK&QASAR UNTUK BACAAN DO'A ATAU WIRID KEPADA MAKMUM, KEMUDIAN SAMBUNG SOLAT ASAR JAMAK&QASAR. SEKIAN TERIMA KASIH. MAKSUD SAYA KETIKA SOLAT ZOHOR JAMAK & QASAR BOLEHKAH KITA BERHENTI SEBENTAR UNTUK BACAAN DO'A DAN WIRID SETELAH SELESAI SAMBUNG KEMBALI UNTUK SOLAT ASAR JAMAK & QASAR.

Jawapan
Bagi mereka yang melakukan Solat Jamak dan Qasar, kedua solat ini perlu dilakukan secara berturut-turut dan tidak boleh diselangi dengan melakukan perkara-perkara yang boleh memisahkannya seperti membaca wirid ataupun doa. Namun, jika terpaksa untuk berhenti sebentar kerana ingin memperbaharui wudhu’, ia adalah dibolehkan. Ini adalah kerana wudhu’ adalah salah satu daripada syarat sah mengerjakan solat yang perlu dipenuhi oleh setiap muslim yang ingin mendirikan solat.
Namun, jika antara dua solat tersebut dipisahkan kerana melakukan perkara yang lain, hal ini akan menyebabkan solat yang dijamakkan menjadi tidak sah.
Sebagai jalan penyelesaian, jika Solat Jamak taqdim, solat yang ingin dilakukan dalam waktu zuhur/Maghrib perlu dilakukan dalam waktunya sendiri, dan jika jamak ta’khir, anda perlu ulang semula melakukan Solat Asar dan juga Solat Isya' yang telah didirikan tadi. Hal ini sebagai memenuhi syarat sah mengerjakan Solat Jamak tersebut. Wallahu 'alam.

4. Soalan: Saya ada satu kemusykilan tentang solat jamak dan qasar. saya telah tinggal di daerah dungun lebih drp 16 tahun kerana mengikut suami dan bekerja di sana. manakala tempat lahir saya di Kuala Terengganu. Jarak rumah saya ke kampung melebihi 103km. Masalah saya ialah bolehkan saya solat jamak dan qasar ketika di kampung kerana ada sesetengah pendapat yang saya dengan mengatakan tidak boleh jamak/qasar di tempat kelahiran. Harap dapat penjelasan berdasarkan hadis/nas yang soheh.

Jawapan
Dalam persoalan ini, anda diharuskan untuk melakukan solat Jamak dan Qasar semasa berada di kampung halaman anda (K. Terengganu) dengan syarat anda tidak berada di sana lebih daripada 3 hari.
Oleh itu, jika anda sudah merancang untuk balik ke kampong dan tinggal di sana lebih daripada 3 hari, maka anda tidak boleh untuk melakukan solat tersebut selama tempoh anda berada di sana. Namun, anda hanya boleh melakukannya semasa di dalam perjalanan pergi dan pulang sahaja.
Ringkasnya, anda diharuskan untuk melakukan solat Jamak dan Qasar semasa pulang ke kampung halaman dengan syarat jaraknya adalah lebih daripada 90 KM dan tidak berada di sana lebih daripada 3 hari. Wallahu 'alam.

5. Soalan:Saya tinggal di KL dan kg saya di Kdh. 1) Perjalanan saya dari KL ke Kdh dgn menaiki bas pd jam 3 petang dan di jangka sampai Kdh pada waktu magrib. Bolehkah saya solat zohor dan asar jamak takdim dirumah atau di stesyen bas? kerana kuatir semasa perjalanan bas tidak berhenti ketika waktu asar @ takut tak sempat. 2) sekiranya perjalanan dr Kdh ke KL pd jam 11 pagi, dan sampai KL pada waktu asar,semasa waktu zohor bas tdk berhenti. Bolehkah saya jamak takhir zohor & asar di KL tp bukan di rumah.
Jawapan
1. Dalam masalah ini, anda dicadangkan supaya mengerjakan Solat Jamak taqdim (Zohor dan Asar) di stesen bas. Hal ini berikutan daripada jangkaan anda tiba di kedah pada waktu Maghrib dan ini akan menyebabkan anda tidak dapat untuk mendirikan solat Zohor dan Asar kerana telah habis waktu.

2. Dalam keadaan ini pula, anda diharuskan untuk mengerjakan Solat Jamak Ta’khir di KL kerana ia masih belum masuk ke kawasan qariah rumah anda. Wallahu 'alam.

6. Soalan: Macam maner nk melakukan solat jamak dan qasar bagi solat maghrib dan isyak kerana solat maghrib tetap kena solat 3 rakaat...mcam maner tu?jd brape rkaat ya perlu dlkukan apabila melakukan solat jamak dan qasar bagi maghrib dan isyak??

Jawapan
dalam persoalan melakukan Solat Jamak dan Qasar bagi solat fardu Maghrib dan Isya'', ia boleh dilakukan sama ada Jamak Taqdim ataupun jamak ta’khir.
Jika Jamak Taqdim menjadi pilihan, ini bermakna Solat Fardu Isya'' akan dilakukan dalam waktu Solat Maghrib.
Namun, jika jamak ta’khir menjadi pilihan, ini bermakna solat fardu Maghrib akan dibawa dan dilakukan dalam waktu Solat Fardu Isya''.
Mengenai persoalan berapa raka’at yang perlu ditunaikan di dalam mengerjakan kedua solat tersebut, ia perlu dilihat sama ada kedua solat tersebut boleh diqasarkan (dipendekkan) ataupun tidak.
Jika dilihat kepada pengertian “Solat Qasar”, ia adalah solat yang dipendekkan raka’atnya, dan ia hanya khusus bagi solat yang mempunyai 4 raka’at sahaja (Zuhur, Asar dan Isyak). Manakala bagi Solat Fardu Maghrib dan Subuh tidak boleh diqasar atau dipendekkan kerana kedua-duanya sudah pendek.
Oleh itu, jumlah raka’at yang perlu anda dirikan bagi menunaikan kedua-dua solat tersebut (Jamak Qasar Maghrib dan Isya'') ialah 5 raka’at. Maghrib 3 raka’at dan Isya'' 2raka’at.
Semoga penjelasan yang ringkas ini dapat memberi sedikit tambahan maklumat mengenai Solat Jamak dan Qasar untuk anda. Wallahu 'alam.

7. Soalan: 
Saya berniat utk solat Jamak Taqdim Maghrib Dan Isyak. Selesai Maghrib saya terus bangkit utk Qasar Isya'. Ketika sedang pada rakaat ke dua saya rasa tak boleh tahan nk buang air,maka saya batalkan Isya' kerana langsung tiada khusyu'. Bolehkah saya sambung Jamak selepas selesai buang air.? Atau ada yg lebih afdal?

Jawapan
Dalam keadaan di atas, anda tidak boleh menyambung semula Solat Isya' yang ingin anda dirikan di dalam waktu Maghrib. Hal ini adalah kerana antara syarat yang perlu anda jaga untuk melakukan Solat Jamak ialah kedua-dua solat tersebut (Maghrib dan Isya'') mesti dilakukan secara berturut-turut. Ringkasnya, ia tidak boleh dipisahkan dengan sesuatu perkara sekalipun dengan membaca doa.
Walau bagaimanapun, di dalam keadaan tersebut Solat Isya' yang masih belum dikerjakan lagi perlu dilakukan di dalam waktunya nanti. Ia masih boleh dikerjakan dengan memendekkan raka’atnya, iaitu dua raka’at sahaja (Solat Qasar).
Demikianlah antara perkara yang perlu anda jaga semasa mengerjakan Solat Jamak ini. Wallahu 'alam.

8.Soalan: Saya menetap di KL, outstation di Kuantan, tetapi berulang dr rumah mentua saya di kuala rompin setiap hari. Jarak Rompin- kuantan ialah 130km, bolehkah saya jamak di rompin dan kuantan? tempoh masa saya bekerja di kuantan adalah melebih 18 hari..
Jawapan
Wassalam, anda boleh melakukan Solat Jamak dan Qasar di Rompin dan juga di Kuantan. Hal ini disebabkan oleh jarak perjalanan di antara Rompin dengan Kuantan adalah melebihi 80 KM.r> Mengenai tempoh masanya pula yang mencapai kepada 18 hari, ia tidak menghalang anda untuk melakukannya kerana anda bukan menetap di satu tempat. Bahkan anda berulang daripada Rompin ke Kuantan di sepanjang tempoh tersebut.
Ringkasnya, anda diharuskan untuk mengerjakan Solat Jamak dan Qasar pada kedua-dua tempat tersebut dan disepanjang tempoh anda berada di sana. Wallahu 'alam.

9. Soalan: Seseorg musafir, jika sampai ke destinasi pd waktu maghrib di surau. Dia mengikut imam solat magrib dan selasai solat jemaah maghrib, dia qasarkan sola isyak sendirian. betulkah cara ini?
Jawapan
Apa yang anda lakukan adalah betul.




**
(Sumber: Android, TQ)


No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...