Zikir Harian Imam Ghazali

Bismillahirahmanirrahim.

Alhamdulillah, Segala Puji Bagi Allah. 

Disebut Imam Ghazali r.m mengatakan, ada 4 amalan yang perlu kita membiasakan diri melakukannya selepas setiapkali menunaikan Solat Subuh setiap hari iaitu:

(1)- Zikrullah
Hiasi permulaan pagi kita dengan zikrullah. Basahi lidah dengan zikir. 

Sekali peristiwa pernah seorang lelaki berkata kepada Rasulullah SAW: Wahai Rasulullah! Engkau telah mengajarku banyak dari hukum-hukum Islam Kini perintahkanlah aku untuk membuat sesuatu yang boleh aku bergantung kepadanya. Jawab baginda SAW, "Biasakan lidahmu dengan berzikir kepada Allah."

Zikir harian susunan Imam Ghazali r.m adalah antara rangkaian zikir yang disyorkan oleh ramai ustaz untuk kita ikut mengamalkannya. Ia disusun mengikut hari, contoh hari ini hari Rabu, kita perbanyakkanlah mengucap istighfar iaitu... Astaghfirullah hal adzim.. Kata ustaz, zikirlah sekurang-kurangnya 100x atau sebanyak-banyaknya 1000x sehari.
Mari kita sering-sering mengamalkan zikir. Manfaatkan masa yang berharga dengan membiasakan dan melazimkan diri mengucapkan zikir kepada Allah Taala dan berselawat ke atas Rasulullah SAW. Jangan kita lalai dari berzikir kerana lalai dari mengingati Allah itu menimbulkan bahaya yang besar. Jangan kiranya masa kita terbuang sia-sia atau dihabiskan dengan perkara lagho. Zikir boleh dikerjakan selalu pada bila-bila masa dan keadaan kerana waktunya tidak tertentu, malah ia dianjurkan supaya dilakukan terus menerus. Semua orang boleh berzikir tanpa syarat, termasuk orang yang berhadas kecil atau berhadas besar, orang yang sedang dalam pekerjaan, ataupun sedang lapang dan berihat.

(2)- Berdoa -minta dan berharap pada Allah. Mohon doa ke hadrat Allah tak kira di waktu senang mahupun susah.

(3)- Tilawatur-Quran - Kita cubalah membaca mana-mana surah pagi-pagi lagi setiap hari, biar jadi rutin.  Kita tengok kalam Allah dulu pagi-pagi bukan sibuk nak buka dan baca suratkhabar dulu pagi-pagi.

(4)- Tafakkur - iaitu memikir serta merenungkan kekuasaan dan ciptaan Allah. Pandang langit, pandang laut, tengok bukit bukau, tengok tumbuh-tumbuhan, perhatikan air yang mengalir, renung kejadian diri kita sebagai manusia. Ia dapat menyedarkan kita tentang Allah Yang Maha Besar.

Kita hirup udara Allah secara percuma. Allah bagi akal untuk kita berfikir, mata untuk kita dapat melihat, telinga untuk kita dapat mendengar, dan pelbagai macam nikmat lagi yang semua Allah bagi percuma. Kena sedar betapa kerdilnya kita di hadapan Allah. Kena sedar setiap detik yang kita kecapi ini sesungguhnya tidak lama. Maka beringat-ingat lah kita. Jangan biarkan diri turut terleka dengan perkara lara. Jangan masih lara. Tak rugi pun kita jika berhenti dari terus ikut aktiviti lara. Cari sahabat yang soleh. Cari peluang  untuk sentiasa berada dalam lingkungan orang-orang soleh. Setiap peringatan yang terkandung dalam kalam Allah(al-Quran) dan sunnah Rasulullah SAW adalah untuk (1)menggalakkan umat untuk beramal;serta (2)nak menggerunkan umat dari melakukan perkara yang dimurkai Allah Taala. 


Dari Amr bin ‘Auf r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Demi Allah! Bukanlah kemiskinan itu yang aku khuatirkan terhadap kamu, tetapi yang aku khuatirkan kepada kamu ialah dunia dilapangkan kepada kamu, sepertimana ia telah dilapangkan kepada orang-orang sebelum kamu, kemudian kamu akan berlumba-lumba untuk mendapatkannya sepertimana orang-orang sebelum kamu berlumba-lumba untuk mendapatkannya. Lalu dunia akan melalaikan kamu sepertimana ia telah melalaikan mereka. 
(HR Bukhari)



Wallahu a'lam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...