Allah Tahu Walaupun Orang Tak Tahu

Bismillahirrahmanirrahim.

Firman Allah dalam surah al-Ghafir ayat 19:


yang bermaksud:
Allah mengetahui pengkhianatan (penyelewengan dan ketiadaan jujur) pandangan mata seseorang, serta mengetahui akan apa yang tersembunyi di dalam hati.

Alhamdulillah, sama-sama kita panjatkan syukur dengan rahmat-Nya, Allah menghimpunkan kita dalam majlis yang mulia, majlis yang sebahagiannya dihadiri oleh makhluk Allah yang mulia iaitu malaikat, duduk bersama untuk mendengar dan mendapatkan rahmat Allah Taala.  Tugas malaikat, bila mereka ini bertemu dengan majlis ilmu, maka diberitahu kepada malaikat-malaikat lain.. "datanglah ke majlis ilmu tersebut."  Ini antara kerja malaikat. Itulah yang menjadi rutin atau tugasan malaikat yang mencari majlis yang diberkati oleh Allah sebagaimana majlis ilmu yang ada di masjid2/surau. Allah tak taklik malaikat untuk belajar ilmu sebaliknya kita makhluk yang bernama manusia ini yang Allah taklikkan untuk belajar ilmu.  Maka alangkan ruginya kita (yang ditaklik oleh Allah untuk mencari ilmu bagi menghilangkan sifat kejahilan yang sekian lama ada dalam diri kita sejak dari waktu kelahiran lagi), jika hanya membiarkan sahaja majlis ilmu berlangsung tanpa kita menghadirinya.  Maka itu merupakan satu kerugian yang amat besar bagi kita.
~~~~~~~~~~~~ 

Ustaz kali ini menerangkan penjelasan dari kitab tasawuf berkenaan firman Allah dalam Surah al-Ghafir ayat 19 yang mengatakan: "Mengetahui oleh Allah Taala akan khianat segala mata iaitu mencari oleh mata itu akan memandang kepada yang diharamkan dan mengetahui oleh Allah akan hati yang menyembunyikan cita-cita dari mengerjakan kejahatan dan cita-cita mengerjakan kebaikan."

Allah mengetahui sifat khianat oleh mata iaitu mata yang mencari untuk memandang pada perkara yang diharamkan oleh Allah Taala. Mata itu, nak pandang betul-betul macam orang yang tak mengaji, rasa malu.  Nak pandang macam orang2 di jalanan, rasa malu sebab kupiah ada atas kepala.  Jadi pandang hujung mata saja.  Jeling-jeling je.  Tidak pandang betul2 sebab rasa ada maruah diri, rasa ada sedikit kefahaman agama.  Kalau tiada rasa malu tentunya akan tengok betul-betul pada wajah seseorang perempuan itu, akan pandang betul2 pada tempat-tempat tertentu yang ada pada seseorang perempuan itu.  Tapi di sebabkan adanya sedikit rasa malu tak pandang terus, hanya mencuri2 pandang gitu.  Jadi rasa orang lain tak tahu, memang orang tak nampak pun mata kita jeling tapi sesungguhnya Allah tahu.

Maka hendaklah kita merenungkan serta mencontohi satu akhlak Rasulullah SAW di antara kemuliaan akhlak2 baginda SAW yang lain iaitu: Tak pernah mata Nabi SAW terpaku pada orang, hatta pada lelaki sekalipun Rasulullah SAW tak tenung.  Ini kerana, Rasulullah SAW mempunyai sifat malu yang tinggi. Nabi SAW tak renung seseorang dengan renungan yang lama atau (dalam bahasa hari ini)renungan tajam, apatah lagi pada seorang perempuan. 

Allah tahu walaupun orang lain tak tahu mata kita curi memandang perkara yang haram. Dan Allah juga tahu apa yang disembunyikan di dalam hati terhadap cita-cita untuk mengerjakan kejahatan mahupun cita-cita untuk mengerjakan kebajikan.  Bila dah tahu Allah mengetahui, bagi orang yang mempunyai matahati, yang matahatinya hidup, matahatinya ada connection dengan Allah Taala, maka akan terasa ada hubungan dengan Allah Taala.  Bukan setakat rasa ada hubungan dengan Allah di waktu solat saja, di luar solat pun tetap merasakan ada hubungan itu.  Ilmu Tasawuf  hendak membawa kita untuk merasakan Allah sedang memerhatikan kita.  Setiap gerak-geri kita Allah tahu. Maka jika ada lintasan untuk buat sesuatu yang tidak baik, orang yang matahatinya hidup akan segera sedar bahawa itu sudah menjadi satu kesalahan.

Cuba bayangkan jika Allah selak hati kita, nampak bagaimana sebenarnya hati kita yang tidak ikhlas,  hati yang ujub, yang sering mengharapkan kemasyhuran, yang mengharapkan nama disebut2 bilamana buat kebaikan dsb. Bila orang tahu jika begitu sebenarnya hati kita, sudah tentulah semua orang tak mahu jadikan kita sebagai kawan.  Begitu juga jika ustaz yang mengajar di depan, yang di mata orang ramai ustaz itu nampak sebagai seorang yang ikhlas dalam menyampaikan ilmu, namun jika orang tahu jika sebenarnya beliau bukan orang yang ikhlas, yang datang mengajar hanya kerana Ringgit Malaysia maka sudah tentu lah tidak ada orang yang mahu datang mendengar kuliahnya.  Cuba kita bayangkan jika Allah buka, maka akan terserlahlah segala yang tersembunyi dalam hati seseorang itu...nauzubillah.

Allah tahu walaupun orang tak tahu.  Maka sudah sepatutnya lah kita merasa malu pada Allah Taala. Sepatutnya kita sudah tidak duduk saja dah tanpa tiada ketaatan yang kita lakukan kepada Allah.  Malu lah kita pada Allah kalau masih sanggup duduk rehat-rehat tak buat apa, sedangkan udara Allah kita sedut keluar masuk keluar masuk sepanjang masa. Sesungguhnya Allah tak bagi percuma semua itu pada kita, setiap nikmat akan ditanya balik..contoh: Usia kamu 70 tahun yang Aku bagi, kemana kamu telah habiskan? Kalau lah jawapannya, aku hanya habiskan dengan duduk2 di kedai kopi, maka alamatnya tak ada apalah kita... tunggulah saja balasannya.

Allah Maha Mengetahui, sifat Allah dapat melihat, tembus tiada sempadan. Kita sembunyilah macammana sekalipun kejahatan dalam diri, Allah dapat melihat.  Segala yang tersembunyi. Allah tahu. Jangan sampai diri kita nak buat maksiat, tak ada rasa apa, tak takut apa.. sedangkan Allah sedang melihat.  Letaklah cita-cita dalam diri kita untuk sentiasa lakukan kebaikan... ameen.

Diriwayatkan Rasulullah SAW ada bersabda: "Pandangan itu adalah suatu anak panah yang beracun daripada  panah-panah iblis.  Barangsiapa meninggalkannya lantaran takut kepada Allah, niscaya Dia akan mengurniakan baginya peribadatan yang dirasakan kemanisannya di hati."

Nabi terus kata bahawa mata itu adalah seperti anak panah yang beracun.  Nak bagitau, bahayanya mata ini bila pandang pada orang perempuan.  Ia amat berbahaya bagi diri kerana sebagaimana anak panah yang beracun boleh membawa kepada kematian, begitulah juga dengan mata yang tidak dijaga yang boleh membinasakan diri seseorang itu. Nabi SAW kata, barangsiapa yang meninggalkan dari memandang perempuan kerana takut akan Allah, maka dia akan dapat merasakan kesedapan dalam ibadah.  Itulah kuncinya.  Untuk nak capai keseronokan beribadah, hendaklah usaha meninggalkan maksiat mata iaitu melihat kecantikan perempuan yang bukan isteri kita.  Dikatakan sesungguhnya kecantikan yang ada pada orang perempuan di luar sana itu semuanya ada pada isteri masing2 di rumah.

Maka, tinggalkan maksiat mata...InsyaAllah barulah dapat kita merasakan kesedapan bangun malam, kesedapan bermunajat pada Allah Taala, kesedapan membaca al-Quran. Kata ustaz, orang yang tak pernah merasai kesedapan dalam beribadat tak tahu bagaimana rasanya dan tak dapat nak bayangkan bagaimana rasanya.  Hatta orang yang pernah merasainya juga tak dapat menceritakan dengan terperinci bagaimana saat dia melalui nikmat itu. Nak tahu bagaimana gambarannya, sentiasalah kita duduk dengan orang-orang yang pernah merasainya.  Bagi yang mendapat nikmat tersebut, Allah akan campakkan ke dalam hatinya, rasa sedap dalam beribadah. Masa solat, dirasakan ia suatu kerehatan baginya, bukan menjadi beban.  Solat jadi ketenangan buatnya.

Sebab itulah bagi Ahlillah, mereka boleh solat sampai beratus-ratus rakaat solat sunat. Sebab apa? Sebab rasa sedap.  Sedangkan kita, nak bangun solat rawatib dua rakaat pun, rasa malas.. sebab tak rasa ianya sedap.  Kerana itulah tak rajin nak buat. Sebab itulah tak rajin baca quran... sebab tak dapat cari di mana sedapnya. Yang sedap bagi kita... hanya tengok tv, baca paper, makan dsb.  Kalau tengah baca paper tu, isteri panggil 3x pun tak berapa nak dengar, betapa khusyuknya kita. Tapi kalau baca quran, tempat kat mana berhenti tadi dah tak ingat dah.

Maka pergunakan mata kita dengan sepatutnya kerana mata itulah yang akan kita persiapkan untuk kita gunakan bagi melihat sesuatu yang paling mahal sekali iaitu melihat wajah Allah di Syurga nanti. Bagaimana mata yang penuh maksiat, kita nak guna untuk melihat wajah Allah? Nikmat segala nikmat, nikmat yang paling besar sekali ialah dapat melihat Allah di dalam Syurga.  Mata inilah, mata yang sama yang akan kita gunakan untuk melihat Rasulullah SAW.  Kalau mata ini penuh dengan maksiat, bagaimana kita nak guna untuk melihat sesuatu yang mahal iaitu zat Allah juga wajah Nabi SAW....  Maka kena jaga mata, kena pelihara sungguh-sungguh, dimuliakan ia dengan sehabis mulia agar tidak dikotorkan ia dengan memandang perkara yang haram.

Untuk nak dapat lihat Nabi SAW di dalam tidur di dunia ini sekali pun, perlu melalui suatu usaha yang bersungguh-sungguh.  Orang ahlillah sentiasa sibuk duduk mencari jalan bagaimana nak bertemu dengan Nabi SAW, semasa atas dunia lagi.  Hati mereka berhimpun dengan Rasulullah SAW, cinta mereka dah berhimpun dengan Rasulullah SAW.  Sedangkan kita, tak terfikir pun untuk menuju ke arah itu.  Macammana kita nak jatuh cinta pada Nabi SAW kalau baca kisah Nabi SAW pun kita tak buat.   Nak jatuh cinta macammana?  Maka suluhlah diri kita, sejauh mana tahap kecintaan kita pada Rasulullah SAW. Sejauh mana usaha kita dalam mengenal Rasulullah SAW... Sama-samalah kita usaha untuk menyemai rasa cinta yang tinggi terhadap Nabi kita Rasulullah SAW. Moga beroleh syafaat Nabi SAW di akhirat nanti... ameen.  

Berbalik pada maksiat mata, selesaikanlah masalah pandangan mata ini. Belajar untuk hadkan pandangan mata kita untuk tak lihat apa yang diharamkan oleh Allah Taala.  Allah nak tanam tauhid dalam hati kita. Segala-gala yang ada pada kita ini datang dari Allah.  Kita nak angkut air pun datang kudrat dari Allah Taala.... bukan sebab upaya kita sendiri, bukan dengan kudrat kita... Segalanya dari limpahan Allah. Allah limpahkan kudrat-Nya pada kita.  Dek kerana kita rasa, semua sebab aku, sebab usaha aku, maka sebab itulah kita buat pelbagai tindakan dengan mengikut kehendak kita.  Kena ingat, semua Allah punya, segala yang ada pada kita adalah limpahan kurnia dari Allah Taala, maka perjalanan kita hendaklah bergerak selari dengan kehendak Allah.

Di akhir tazkirah, ustaz jelaskan antara ciri-ciri ahli tasawuf ialah dia tak tinggalkan sunnah Nabi SAW. Dia tokleh lari dari Sunnah Nabi SAW. Sunnah Nabi SAW adalah pegangannya. Orang tasawwuf berjalan ikut ilmu dan ilmu itu adalah sunnah Nabi SAW. Contoh: Guna matanya ikut sunnah, tidak guna mata untuk tengok perkara yang dilarang lihat. Maka sunnah Nabi SAW yang menceritakan sifat2 Nabi SAW, apa Nabi SAW buat, apa Nabi SAW kata, apa yang Nabi SAW tak suka... mesti dibaca dan dipelajari lalu dicontohi.  Kita ikut sunnah Nabi SAW.

Wallahu a'lam.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...