Gambar Lulu di Laman

Alhamdulillah, Lulu dah makin aktif sekarang ni. Dah berani panjat2 bumbung dapur. Tapi time nak turun balik tak reti. Kena saya atau en suami angkat bakul tinggi2, Lulu pun terjun masuk dalam bakul. Lulu hari2 sangat asyik bermain-main di laman. Kesian pulak nampak duk buat larian 100m ke sana ke mari, takde kawan.
Time boring, baru Lulu ada feel nak kejar2 bola. Sekarang Lulu ada bola baru kaler pink. Hari tu bagi bola pingpong, dah hilang entah ke mana. Lulu suka accompany en suami buat kerja2 kat laman. Semalam time en suami nak tukar bol lampu dekat pintu dapur, Lulu sama naik sibuk panjat atas bangku tempat en suami tengah berdiri. Kelakar tengok time en suami dongak tukar bol, Lulu pun sama naik dongak ke arah yang sama.. ha ha
----------------------------

Nak selitkan hadis Nabi SAW, sama-sama kita renungkan...

Dari Abu Hurairah r.a dari Nabi SAW sabdanya: "Iman itu ada tujuhpuluh lebih atau enampuluh lebih - lebihnya ialah antara tiga sampai sembilan - cabangnya. Maka yang terutama sekali ialah La ilaha illallah, sedang yang terendah sekali ialah melemparkan apa-apa yang berbahaya dari jalan. Perasaan malu - berbuat keburukan - adalah salah satu cabang dari keimanan." (Muttafaq 'alaih)

Dari Abu Hurairah r.a lagi bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:
"Pada suatu ketika ada seorang lelaki berjalan di suatu jalan, ia sangat merasa haus, lalu menemukan sebuah sumur, kemudian turun di dalamnya terus minum. Setelah itu iapun keluarlah. Tiba-tiba ada seekor anjing mengulur-ulurkan lidahnya sambil makan tanah kerana hausnya. Orang itu berkata dalam hati: "Niscayalah anjing ini telah sampai pada kehausan sebagaimana yang telah sampai padaku tadi." Iapun turun lagi ke dalam sumur lalu memenuhi sepatu khufnya dengan air, kemudian memegang sepatu itu pada mulutnya, sehingga ia keluar dari sumur tadi, terus memberi minum pada anjing tersebut. Allah berterimakasih pada orang tadi dan memberikan pengampunan padanya." 

Para sahabat bertanya."Ya Rasulullah, apakah sebenarnya kita juga memperolehi pahala dengan sebab memberi - makan minum - pada golongan binatang?"
Beliau SAW menjawab:
"Dalam setiap hati yang basah - maksudnya setiap sesuatu yang hidup yang diberi makan minum - ada pahalanya."  (Muttafaq 'alaih)

Dalam sebuah riwayat dari Imam Bukhari disebutkan demikian: "Allah lalu berterimakasih pada orang tersebut, kemudian memberikan pengampunan padanya, lalu memasukkannya ke dalam syurga."





No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...