Khasiat air Barli

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ
Alhamdulillah...dah agak lama tak blogging... walau pun tak menulis tapi kadang tu saya jengah2 jugak le Matahati.

Hari ni rasa nak cerita pasal air barli. Air barli ni sememangnya saya sangat suka minum sejak dulu. Kiranya sejak dari bangku sekolah. Arwah emak dulu rajin rebus barli...😢 😢alhamdulillah.

Sampai lah sekarang, saya pun jadi ikut suka rebus barli. Lagi pula murah barli ni, satu plastik kecil tu baru 60sen. Jadi saya sekali beli terus beli setengah dozen..☺

Okeh, meh kita perhatikan khasiat yg terkandung dalam air barli ni.. saya kopipes je ni dari website lain, syukron jazakillah hu khoiron...

Jom rajin2 kita minum air barli... semoga dengan izin Allah kesihatan kita akan jadi bertambah baik dengan asbab ikhtiar kita merawat badan dengan minum air barli inshaaAllah.

Khasiat Air Barli
✅Mengurangkan panas badan dan ketidakselesaan.
✅Membantu melawaskan masalah kencing.
✅Meningkatkan kesihatan dan fungsi buah pinggang.
✅Merendahkan kolesterol.
✅Meredakan sakit perut dan sembelit.
✅Mencegah serangan penyakit kanser.
✅Mengurangkan risiko kencing manis.
✅Merawat dan mengurangkan luka ringan.
✅Dipercayai boleh mengurangkan berat badan
✅Membantu meneutralkan radikal bebas dan boleh mengurangkan risiko penyakit jantung.
Cara buat air barli @ rebus barli
#barli satu plastik kecil 60sen
#saya masak pakai rice cooker paling kecil brand panasonic

🔗Basuh barli bersih2 macam basuh beras.
🔗Masukkan air paras setengah periuk
🔗Masak sampai barli empuk
🔗Tambahkan air. Masukkan dua helai daun pandan(simpulkan) jika suka. Macam saya kadang buboh kadang tak. Biar sampai kembali mendidih.
🔗Masukkan gula ikut suka nak manis ke kurang manis. Macam saya buat tak manis sangat..boh gula sikit je.
🔗Dah selesai alhamdulillah. Tunggu suam sikit baru minum.😊



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...