Cara Halau Nyamuk di Laman


Alhamdulillah hari ini datang semangat nak trim trim pokok. Dah berserabut sangat dah nampak pokok2 bunga kertas tu semua. Semangat nak trim pokok bukan selalu datang ya...ada la sekali dalam masa dua bulan...faktor umur...hahaha

Okeh...perkara yang mula2 sekali kena buat ialah bakar tray telor(bekas telor yang kertas tu) sebagai langkah nak halau nyamuk. Ilmu bermanafaat ini dapat dari menantu saya, Rin. Ya Allah ternyata amat berkesan untuk halau nyamuk waktu nak trim pokok dan bersih-bersihkan laman ni. Sangat membantu. Jazakillah Rin💗.

Kalau dulu khabarnya orang-orang tua kita ada yang membakar sabut kelapa untuk tujuan menghalau nyamuk di kawasan rumah atau kebun. Tapi nak cari sabut kelapa sekarang ni macam susah je kan...(kat rumah kami ada pokok kelapa, tapi rasanya macam takde yang sanggup nak kupas kelapa untuk ambil sabut dia...ha ha)
Jadi bila ada pilihan boleh pakai cara bakar tray telor ni, begitu amat praktikal lah rasanya bagi saya dan en suami mengguna-pakai kaedah ini. Caranya, selepas di nyalakan api pada bekas telor ini, terus padamkan api biar tinggal baranya saja. Yang kita perlukan bukan api yang bernyala tapi hanya nak kan asapnya saja. 

En suami pun saya tengok ambil bakar satu tray telor bila nak bawa cucu duduk2 kat buaian depan sliding door. Semasa berbuai atas buaian dengan cucu, tray telor takde la letak dekat sangat. Letak jarak la sikit agar asap dari bakaran tray telor itu tidak lah sampai mengganggu suasana...he he

Jom ya pakat cuba kaedah ini ....amat berkesan Alhamdulillah🌸🌿

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...