Sambut Tahun Baru 2019




Alhamdulillah...saat dan ketika ini jam menunjukkan pukul 12.18 pagi. Dah masuk tahun baru masihi 2019 rupa nya. Termenung seketika bermuhasabah diri.... Tahun 2018 sudah pun berlalu...terdetik di hati, apa yang dah daku capai hah sepanjang tahun sudah? Ada meningkat tak amal ibadatku? Ada tak makin baik akhlak dan percakapanku? Adakah makin elok atau pun masih ditakuk lama atau adakah makin merundum? Aduhhh risaunya bila fikir...

Nak ulang balik hari2 yang dah lepas tu, memang tak dapat la. Tak guna pun dikesal, tak guna digundah. Hidup perlu diteruskan selagi masih diberi nafas oleh Allah Taala. Apa yang perlu disematkan dalam hati bermula saat ini ialah kembali perbaharui azam. Jom kita berazam agar diri ada lebih pencapaian di tahun baru ini. Teringat kata2 ustaz dalam satu forum yang dikongsi oleh en suami, "berazam lah bermula tahun baru ini untuk buat apa2 saja yang Allah redho dan tinggalkan lah apa2 saja yang Allah murka." 

Benda yang baik2, kita buatlah. InshaaAllah mendatangkan pahala buat kita. Perkara yang tak elok, yang Allah larang, hah kita tinggal je lah. Dah tau ianya tak berapa nak elok, lagho dan tak beri sikit manafaat pun untuk akhirat kita dan dikhuatiri hanya boleh mendatangkan dosa, maka tak payahlah terus buat. Buat yang baik2 je mula hari ni...buat yang Allah redho inshaaAllah ...aamiinn.




No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...