Sedekah


Bismillahirrahmanirrahim

Nak kongsi cerita.....


Peristiwa 1

Pelajar² sekolah selalunya duit belanja tak banyak mana..kiranya agak terhad, sedangkan mereka ni tengah membesar. Keperluan makan dan minum menjadi sesuatu yang wajar dipenuhi tapi tu lah wang belanja sekolah kadangnya tak cukup sedangkan kemahuan biasanya melebihi keperluan.


Nak cerita...tengahari tu sebelum azan jumaat, datang seorang pelajar ni beli air tin harga rm2. Baru je nak minum, datang pulak dah kawan²nya  seramai 5 orang nak tumpang pauw...he he


Seorang pakcik yang kebetulan ada kat situ tengok je kejadian tersebut sambil tersenyum. Dia pun cakap kat budak tu, "jom pakcik belanja, berapa orang ada?..lima ya?" Pakcik tu terus berpaling kepada saya lalu berkata, "..ambik 5 tin lagi ya puan". 

Pelajar: "Eh betul ke pakcik?" 

Pakcik: "Ya, betul laa", kata pakcik tu sambil tersenyum.

"Pakcik nak belanja...", saya pula menambah(kiranya support member laa)🤭😄 

Happy semua budak2 tu. Pakcik tu ambik extra satu tin air 'lemon tea' untuk dirinya. So time bayar tu, saya kata la, takpe yang Hj punya tu saya belanja.  Alhamdulillah.


Peristiwa 2

En Man datang nak beli kopiah berharga rm10. Lepas dah cuba cuba berkenan terus hulur duit rm20 nak bayar, so saya pun pulangkan lah bakinya rm10. Kemudian tiba² datang Pak Hamid tengok² kopiyah. Saya pun berbasa basi tegur la, "..lama tak nampak encik." Badannya nampak agak susut. 

"Oooo.. tu la saya kurang sihat," jawabnya. "Ada tak kopiah yang harga dalam rm5? Yang ni berapa rega?" 

"Yang tu rm10 encik.." jawab saya. "Yang ni pulak rm8, tapi saya boleh bagi rm5 kalau encik nak." 


En Man yang masih ada berdekatan mendengar dialog itu. "Takpe saya hadiah, ambik kopiah yang rm10 tu..," sambil menghulur rm10 kepada saya.

Pak Hamid kelihatan terkedu seketika...lalu sambil tersenyum cepat² ucap terimakasih pada En Man. "Sama²," jawab En Man.

Begitulah suasananya orang berebut mencari pahala di hari jumaat yang mulia Alhamdulillah.


Peristiwa 3

Seorang dermawan amalkan rutin bersedekah setiap bulan rm100 melalui kedai saya. Dia berpesan untuk menghadiahkan kepada beberapa nama untuk diberikan samada jubah, kurta, kopiah, pelikat, dsb buat mereka yang disebutkan nama mengikut giliran setiap bulan. Saya mengambil inisiatif utk melaksanakan sedekah rm100 hamba Allah ini pada hari jumaat pada akhir/awal bulan agar moga² berkat dan berganda pahala buat beliau atas asbab kemuliaan penghulu segala hari itu InshaaAllah. 


Moga istiqamah ..aamiin

Pernah tulis pasal sedekah di hari Jumaat di SINI

#Sedekahharijumaat




2 comments:

Anonymous said...

Allahu...sesungguhnya bersedekah itu akan memanjangkan umur dan mencegah dari kematian yang buruk (hadis Tarmizi)..

Anonymous said...

Alhamdulillah..
Amalan sedekah byk kebaikkannya.
utk Dunia dan akhirat.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...