Hilang Beg di Airport

Ini kisah setahun yang lalu(balik dari umrah musim sejuk)..kiranya nak throw back la ni..hi hi

Kisahnya bermula masa masing² sedang menunggu beg di tempat bagasi penerbangan dari Madinah. Tunggu punya tunggu satu² beg yang keluar, tertanya² kenapa macam takde nampak la pulak beg kecil saya tu. Beg² lain dah siap susun atas troli, tunggu nak cari yang tu je.


Hah ssudah! Dah dapat rasa, dalam hati duk berkata², "hilang ke...hilang ke.... " Aduhai😢

Masih tak putus asa, tunggu lagi sambil tanya² petugas airport.."Encik, ada lagi tak beg yang tak keluar?" "Dah keluar semua puan..", jawabnya.

Dalam tengah mengenang nasib tu, baru tau rupa²nya ada seorang lagi rakan jemaah yang senasib dengan saya. Dia pun hilang satu beg, beg bagasi besar pulak tu.. yang siap ada logo TA lagi...aduhhh🤔 Wajah masing² dah berubah jadi tak ceria bila sedar beg kami berkemungkinan besar telah tertinggal di Madinah.


Okay lepas bagitau mutawif apa yang berlaku, encik mutawif membawa kami berdua ke tempat membuat laporan beg hilang. Tapi waktu itu sebenarnya saya dah mula redho, dah rasa takpe lah kalau dah bukan rezeki saya. Barang² dalam tu kira niat sedekah saja lah. Tak nak pikir dah pasal beg, pikir nak balik rumah je time tu. 

So lepas tu bila ahli keluarga tanya² pasal beg, saya sambil senyum² kata, "takpe la, mama okay je"

Tetapi, miracle...sungguh rasa satu keajaiban bila esoknya tiba² dapat call dari mutawif kami, kata alhamdulillah beg dah sampai Malaysia.."nanti saya hantar ke rumah petang ni"... Allah Allah..

Terkesima sekejap😲



Tqsm buat encik mutawif kami yang bersusah payah ke airport ambil beg dan sanggup pula datang hantar ke rumah kami yang agak jauh ni...huuu.. 🥺

Syukron Ustad Idham Syuhadam dari Andalusia Travel yang memang sangat baik hati dan begitu komited dengan tugas beliau. Moga Allah memberi balasan yang baik buat beliau dan para petugas Andalusia Travel yang terlibat dalam penemuan beg saya dan beg rakan umrah..Jazakallahu Khoiron🌱

Setiap yang berlaku mengandungi hikmah. Saya belajar sesuatu dari pengalaman ini iaitu bila kita redho menerima apa jua keadaan baik maupun buruk, inshaaAllah Allah akan beri yang terbaik buat kita. Sesungguhnya Allah tidak akan beri ujian yang tak mampu kita tanggung. Wallahu'alam.

Astaghfirullah hal azim. Ampuni dosa² hamba ya Allah..amin



3 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah syukur

Anonymous said...

Kisah yg dlm kenangan dan mutawif yg terbaek. Jazakallah.

nur said...

Ada yang tanya dalam beg tu ada barang apa? Seingat saya dalam tu ada kasut yang saya buat tawaf dan saie, 2 helai jubah dan selebihnya barang² yang beli untuk cenderahati.

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...