Mari sebarkan Salam


Assalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Hari Jumaat sudah di pertengahan hari. Berbanyak kita mengejar berbuat perkara yang menjadi sunnah di hari Jumaat. Moga2 nikmat yang dikecap beroleh redha Allah, beroleh kasih Allah... aminn

Ustaz dalam kuliah maghrib baru-baru ini telah menekankan bab menyebarkan salam. "Sebarkanlah salam tuan-tuan...", kata ustaz. "Jangan bila jumpa orang yang kita kenal je baru kita bagi salam. Cuba mulakan perubahan, bagi lah salam walaupun pada orang yang kita tak kenal. Kemudian sunnah untuk kita mengulangi salam...."
sebagaimana hadis Rasulallah SAW:
Dari Abu Hurairah ra pula dari Rasulullah saw sabdanya:
"Apabila seseorang di antara engkau semua bertemu saudaranya - yakni sesama Muslim, maka hendaklah mengucapkan salam padanya. Jikalau antara keduanya itu terhalang oleh sebuah pohon, dinding atau batu kemudian bertemu lagi dengan saudaranya itu, maka hendaklah bersalam pula sekali lagi." (Riwayat Abu Dawud)

Ustaz memberi semangat dengan menerangkan satu lagi hadis untuk kita sama-sama mengumpul pahala dari penyampaian salam iaitu:

Dari Imran bin al-Hushain radhiallahu'anhuma. katanya: "Ada seorang lelaki datang kepada Nabi s.a.w lalu ia mengucapkan : Assalamu'alaikum. Kemudian beliau s.a.w membalas salam orang tadi lalu duduk terus bersabda: "Sepuluh", maksudnya pahalanya dilipatkan sepuluh kalinya.

Selanjutnya datang pula orang lain lalu ia mengucapkan: Assalamu 'alaikum warahmatullah. Beliau s.a.w lalu membalas salamnya orang itu, lalu duduk lagi: "Duapuluh." maksudnya pahalanya dilipatkan duapuluh kali.

Seterusnya ada pula orang lain yang datang, lalu mengucapkan: Assalamu 'alaikum warahmatullahi wabarakatuh. Kemudian beliau s.a.w membalas salam orang tersebut, lalu duduk terus bersabda: "Tigapuluh," maksudnya pahalanya dil
ipatkan tigapuluh kali.


(Diriwayatkan oleh imam-imam Abu Dawud dan Termidzi dan Termidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan).



selanjutnya...

Dari Abdullah bin Umar r.a berkata; telah bersabda Rasulullah SAW: Sembahlah Ar-Rahman, berilah makan dan sebarkanlah salam dan (melalui amalan-amalan ini) kamu akan memasuki syurga dengan kesejahteraan. 
(HR Tirmizi)


Marilah kita memuliakan salam... sampaikan salam, sebarkan salam.


No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...