Dua Kalimah Yang Ringan Pada Lisan


Bismillahirrahmanirrahim

Sedutan pengisian tazkirah malam tadi...


Sesiapa yang ada masa dengan Allah, maka Allah akan ada masa dengannya.  Kesenangan hakiki adalah akhirat.  Allah mengetahui lintasan hati kita.  Detik hati pun Allah boleh tahu, apalagi perlakuan dan tingkahlaku kita.  Maka marilah kita perbanyakkan usaha memburu redha Allah.  Ustaz mengajak kita untuk sering2 mengucapkan dua kalimah yang ringan di lisan namun begitu memberatkan timbangan di akhirat nanti.  Dua kalimah tersebut ialah Subhanallah wa bihamdih dan Subhanallahil 'azhim.  

Dari Abu Hurairah r.a katanya: "Rasulullah SAW bersabda:
"Ada dua kalimah yang ringan pada lisan - yakni mudah diucapkan, tetapi berat sekali dalam timbangan - di akhirat, dicintai oleh Allah Maha Pengasih, iaitu Subhanallah wa bihamdih dan Subhanallahhil 'azhim."
Artinya: Maha Suci Allah dan dengan mengucapkan puji-pujian padaNya dan Maha Suci Allah yang Maha Agung.   (Muttafaq 'alaih)

Ustaz selitkan perihal Abu Hurairah r.a yang merupakan salah-seorang sahabat baginda SAW yang banyak meriwayatkan hadis Rasulullah SAW.  Beliau seorang yang tidak tahu menulis namun begitu mempunyai daya ingatan yang kuat.  Beliau menggunakan sepertiga dari masanya di waktu malam untuk mengingat hadis yang didengar dari Nabi SAW di siang hari.  Diriwayatkan bahawa beliau seorang yang sering berisitghfar dan banyak memperuntukkan masanya dengan bertasbih kepada Allah, di mana ucapan tasbihnya dikatakan berjumlah tidak kurang dari 12,000 tasbih setiap hari... Subhanallah.

Maka, marilah kita sama2 lipatgandakan usaha.  Penghujung kita semakin dekat.  Apa yang dah berlalu begitu banyak namun apa yang ada di hadapan kita hakikatnya semakin sedikit. Usia kita semakin berkurang. Dunia hanya persinggahan sementara, sedangkan kehidupan akhirat itulah yang infiniti. Disebut bahawa, "...di dalam Syurga itu nikmatnya tak pernah mata melihat, tak pernah telinga terdengar, tak pernah hati terlintas..." Jadi kenapa kita tak nak buat apa yang seharusnya kita buat...

Kita sebagai hambaAllah, haruslah ada tanda kita ini sebagai seorang hamba iaitu:
  1. cinta pada Allah
  2. takut pada Allah
  3. harap pada Allah
Tambahi doa kita... "Ya Allah, rezekikanlah aku agar airmataku jatuh kerana takut pada-Mu... rezekikanlah aku agar mencintai-Mu, rezekikanlah aku agar menjauhi kebatilan..." ameen 

........................
Firman Allah dalam Surah al-Ahzab ayat 35, yang bermaksud:

Sesungguhnya orang-orang lelaki yang Islam serta orang-orang perempuan yang Islam, dan orang-orang lelaki yang beriman serta orang-orang perempuan yang beriman, dan orang-orang lelaki yang taat serta orang-orang perempuan yang taat, dan orang-orang lelaki yang benar serta orang-orang perempuan yang benar, dan orang-orang lelaki yang sabar serta orang-orang perempuan yang sabar, dan orang-orang lelaki yang merendah diri (kepada Allah) serta orang-orang perempuan yang merendah diri (kepada Allah), dan orang-orang lelaki yang bersedekah serta orang-orang perempuan yang bersedekah, dan orang-orang lelaki yang berpuasa serta orang-orang perempuan yang berpuasa, dan orang-orang lelaki yang memelihara kehormatannya serta orang-orang perempuan yang memelihara kehormatannya, dan orang-orang lelaki yang menyebut nama Allah banyak-banyak serta orang-orang perempuan yang menyebut nama Allah banyak-banyak, Allah telah menyediakan bagi mereka semuanya keampunan dan pahala yang besar.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...