Tazkirah 11 Ramadhan - Beramal dengan Ayat Seribu Dinar

Bismillahirrahmanirrahim

Firman Allah dalam Surah al-Baqarah 183
yang bermaksud:
Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.

Begitu pentingnya Takwa. Oleh itu kena usaha, kena bersusah payah cari ilmu, cari semangat/spiritual untuk memantapkan ketakwaan kita kepada Allah Ta'ala.

Bagaimana cara nak dapatkannya?
Kata ustaz, tidak ada short-cut untuk mendapatkannya.  Bila sebut Islam, pada hakikatnya kita alhamdulillah telah sekurang-kurangnya 9 kali dalam sehari semalam mengucap syahadah. Rupa-rupa Allah letak syahadah kita dalam tahiyat.. Subhanallah.  Bermaksud, bila sebut syahadah, ia bukan hanya tertumpu pada orang yang baru masuk Islam sahaja. Alhamdulillah dengan ucapan syahadah kita setiap hari di dalam solat, secara tak langsung kita sentiasa memperbaharui syahadah kita melalui 9 tahiyat kita dalam solat 5 waktu. Maksudnya kita setiap hari sering memperbaharui serta memperelokkan lagi iman kita. Itu baru dalam solat fardhu. Jika sering tambah buat solat sunat, InsyaAllah lagi kerap dan sentiasalah kita memperbaharui syahadah.. alhamdulillah.

Allah dah susun cantik jalan untuk kita sebagai seorang Islam.  Selepas mengucap dua kalimah syahadah, kita wajib dirikan solat, tunaikan zakat, berpuasa di bulan Ramadhan dan kemudian Allah wajibkan supaya menunaikan haji jika mampu.  Allah siap-siap buat buku panduan untuk manusia ikut iaitu al-Quran.  Kata ustaz, kita beli handfon pun ada buku panduan, ada charger lepas tu pulak kena cas handfon itu selama 8jam sebelum mula guna. Maknanya ada peraturan. Begitulah ibaratnya al-Quran yang menjadi petunjuk untuk sekelian manusia.  Ia merupakan petunjuk untuk orang beriman agar mudah-mudahan menjadi orang bertakwa... ameen

Ustaz ingatkan agar sering-sering kita beramal dengan ayat seribu dinar.  Selalu bila sebut ayat seribu dinar, ada yang menggelarkannya sebagai 'ayat restoren' sebab kebanyakan pengusaha kedai makan suka menggantungkan bingkai yang tertulis ayat tersebut di restoren masing-masing.  Ayat Seribu Dinar yang disebut dapat mengundang rezeki itu merupakan ayat dari Surah at-Talaq ayat 2 -3 iaitu:
yang bermaksud:
....dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya), serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya.  Dan (ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya.  Allah telah pun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.

Tegas ustaz, sekiranya kita bertawakkal kepada Allah dalam setiap urusan kita, maka InsyaAllah Allah akan bagi rezeki buat kita dari rezeki yang tidak disangka-sangka... InsyaAllah.
Maka bersempena dengan kedatangan Ramadhan, bertindaklah dengan lebih bersungguh-sungguh untuk menyahut tawaran yang Allah tawarkan.  Allah menawarkan berbagai ganjaran pahala buat kita dengan jalan kita banyak melakukan amal soleh di bulan Ramadhan.  Jangan disia-siakan peluang untuk meraih redha Allah kerana di penghujung Ramadhan, kita mengharapkan yang sebenar-benar takwa.  Moga mampu menjadi orang yang bertakwa.  Dengan takwa InsyaAllah dapat menyelesaikan semua permasalahan.

Perbetulkan niat kita sebagai seorang hamba, buat yang Allah suruh, tinggalkan yang Allah larang serta mintalah pengampunan dari Allah Ta'ala. Kekadang kita ini terlajak mengata orang, kadang buat muka dekat orang.  Maka usaha membaiki diri.  Disebut bahawa orang yang mulia ialah orang yang mendahului nak beri salam.  Jadi ambik lah peluang, jadilah orang mulia.  Biar kita yang memulakan memberi salam. Allah bagi peluang melalui bermacam cara untuk kita mendapatkan pahala.  Jangan nanti bila keluar dari Ramadhan, kita tak dapat pengampunan Allah. Jika tak dapat pengampunan, jadilah kita sebenar-benar orang yang rugi.

Kata ustaz, berlaku krisis keimanan dalam diri bilamana:  Kita bila sebut Syifa'(penyembuh), kita kata, 'ubat mana nak makan?'  Sesungguhnya, bila kita solat dengan penuh keimanan pada Allah, itu adalah Syifa'.   Kesimpulannya, untuk dapat sampai pada tahap iman yang tinggi adalah dengan... "maiy yattakillah" iaitu 'bila kita bertakwa kepada Allah".

Pesan ustaz, jangan kita tertipu. Jangan kita ikut telunjuk syaitan yang dah train kita sebelum Ramadhan.  Kita tahu syaitan dah dibelenggu, tapi pada dasarnya dia dah train kita berbulan-bulan sebelum tibanya Ramadhan.  Maka, usaha semampu mungkin untuk tetapkan iman.  Jangan biarkan hidup kita terus-terusan dibayanginya.

Wallahu'alam.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...