Cream Puff Yang Sedap

Bismillahirrahmanirrahim


Alhamdulillah, anak-anak suka sangat makan cream puff.
Saya sendiri pun suka.  Selalu jugak la buat cream puff.  Lepas dah siap semua, sejukkan dulu cream puff dalam peti sejuk baru dimakan.  Sedap makan sejuk2, rasa nyaman gitu.. ha ha

Nak share resepi cream puff yang sedap bagi saya.. agak laa.. Saya suka tukar-tukar resepi tiapkali buat cream puff, sampai la pada suatu hari tu terbuat resepi yang ini. Alhamdulillah rasa cam kena je dengan tekak.. he he.. Lepas dari hari tu, asal buat cream puff je mesti pakai resepi yang ni...tak tukar-tukar dah.

Cream Puff amat sesuai kita buat untuk minum petang, bawak pegi masjid atau surau, bawak sebagai buah tangan pegi rumah kawan atau ziarah orang sakit, bawak pegi berkelah, sebagai bekalan kueh untuk anak balik hostel, kueh sampingan untuk jamuan dan sebagainya.  Cream Puff juga sangat sesuai untuk kanak-kanak dan orang-orang tua, sebab ianya lembut, takde manis sangat dan yang penting ianya.. sedapp.. :)

Meh kita tengok resepinya...resepi senang pakai sukat cawan jeh..

Resepi Cream Puff Yang Sedap
Kulit cream puff:
1 cawan air
1/2(setengah) cawan margerin planta
1 cawan tepung
1 sudu kecil esen vanilla
1/2(setengah) sudu kecil garam
5 biji telor gred C(4 biji jika pakai telor besar)

Cara buatnya mudah saja:
Mula-mula didihkan air dengan margerin serta garam dalam periuk. Bila dah mendidih, tutup api dan alihkan periuk dari dapur.  Masukkan tepung, kacau-kacaukan kesemuanya sehingga terbentuk doh. Panaskan balik atas api, kacau lagi hingga tepi periuk nampak macam berkeping-keping sikit.  Ok tutup api dan biarkan sejuk sekejap doh.  Sementara itu panaskan oven 200" beserta loyang yang dah disapu margerin   Kemudian pukul telor dalam mangkuk berasingan, tuangkan sedikit demi sedikit telor ke dalam campuran doh.  Kacau-kacaukan ia, ulang tuang telor sehingga habis kesemuanya. Kacau hingga sebati. Ok tunggu adunan tersebut sejuk sekejap baru dipaip/disudukan ke atas loyang.  Saya masukkan saja adunan tersebut ke dalam plastik(plastik biasa je, plastik gelung yang kita koyak-koyak cam kat pasaraya tuh) kemudian gunting hujungnya supaya boleh dipaip keluar doh tersebut.

Paipkan secara berpusar, kecil-kecil saja pusarannya jangan terlebih besar sebab pastri ini akan mengembang setelah dibakar.  Bakar selama 17 - 20 minit.
Bila dah sejuk, gunakan gunting untuk membentuk lubang pada pastri supaya boleh dipaipkan pula intinya.


Inti cream puff:
3 sudu besar (umbu/membukit) kastard
3 sudu besar(umbu) gula
secubit garam
2 cawan susu kotak Ducth Lady full-cream(nak tukar pakai santan pun boleh)
1 sudu kecil vanilla

Cara buatnya:
Campurkan kesemua bahan.  Kacau atas api hingga likat.
Bila dah agak tak berapa panas, bolehlah dipaipkan inti ke dalam kulit cream puff. Bajet-bajet la masa paipkan inti, jangan terlebih paip nanti tak cukup pula untuk di-isi pada kesemua kulit.

Ok macam tu lah cara senang saya buat cream puff.  Selamat mencuba, InsyaAllah ianya sangat nyaman untuk dimakan seisi keluarga.. :)

Wassalam.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...