Roti Inti Kaya Yang Super Sedap

Alhamdulillah...meroti lagi. Kira dah jadi makanan asasi lah kiranya roti sejak ada bread maker Empress Cosway ni. Roti canai pun dah berkilo2 buat..ya lah dah BM tolong uli kan... Alhamdulillah stok roti canai kira sentiasa ada je dalam freezer. Breakfast la selalu nya laris roti canai..hi hi..

Okay berbalik pada Roti Inti Kaya, ni saya tukar guna resepi roti asas yang lain. Google cari di internet..alhamdulillah syukron jazilan buat yang empunya resepi..moga Allah membalas dengan kebaikan..amiinn

RESEPI ROTI INTI KAYA
Bahan untuk doh roti:

500 gram tepung high protein
100g gula
2  1/2 sudu kecil yis kering
1/2 sudu kecil garam
2 biji telor saizA
40 g butter(sejuk dari peti ais)
250ml fresh milk(sejuk dari peti ais)

Cara membuat guna BM:
Masukkan kesemua bahan dalam BM bermula dengan susu, butter dan telor, kemudian diikuti dengan tepung, gula, yis dan garam.

Tekan SELECT no.8. Biarkan BM menguli doh. Bila BM dah berhenti tekan sekali lagi START untuk uli sekali lagi.



RESEPI DAN CARA BUAT PES/ INTI KAYA

3 biji telur gred A
300ml santan pekat
200 g gula
2 helai daun pandan

Untuk buat karamel
1/2 cawan gula
1/2 cawan air

CARA MEMBUATNYA :

Masak gula dan air hingga gula jadi perang keemasan. Kacau jangan bagi hangit. Bila dah perang cantik dengan hati2 tuangkan sedikit air panas. Kacau serata dan sejukkan.

Dalam bekas lain, campurkan telur dan gula. Kacau2 hingga gula hancur. Kemudian masukkan santan dan karamel. Kacau rata kemudian tapis..Tuang kesemuanya beserta daun pandan ke dalam periuk, masak dengan api sederhana. Masak hingga jadi pes kaya yang pekat. Untuk buboh dalam bun sebagai inti, pes kaya kena pekat sikit berbanding dengan kaya yang untuk disapu pada roti bakar.

Memang super sedap lagi mengenyangkan, Roti inti Kaya.

Wassalam.

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...