Daun Mengkudu Lapik Batu Tungku


Masa dalam pantang, para ibu seharusnya bertungku untuk pulihkan balik semangat lepas bersalin.
Ikhtiar cari masa dan rajin2 bertungku kerana banyak kebaikannya terutama kesan di kemudian hari. Kalau ikutkan memang rasa malas nak konsisten bertungku. Tapi kena ingat ianya baik untuk kita. Bertungku baik untuk memulihkan pengaliran darah dalam tubuh inshaaAllah. Hasil bertungku, akan dapat membetulkan balik kedudukan peranakan di samping pengeluaran susu badan akan superb lancar inshaaAllah.👍👍👍

Cara-cara menyediakan Batu Tungku:*batu yang digunakan yang terbaiknya batu sungai. Batu yang terendam dalam air sungai.

  • Bakar batu tungku selama 10minit.
  • Sementara tungku di atas dapur, petik daun mengkudu dalam 10 - 13 helai.

  • Susun berlapis2 daun mengkudu atas kain untuk balut batu tungku. Kain tu seeloknya dua lapis.
  • Tutup api dapur. Telangkupkan kain yang dilapik daun mengkudu tadi di atas batu tungku. Extra hati2 sebab batu tungku time tu tengah maksimum panas. 
  • Cetungkan batu tungku dengan kain tadi dan cepat2 ikat dengan perca kain.
  • Bila dah siap ikat, time ni kain batu tungku berasap2 panas. No worries, lapikkan dengan kertas surat  khabar semasa mula2 guna batu tungku untuk mengawal kepanasan.
Selamat bertungku. Hasil bertungku memang dapat disedari bila usia menginjak 40tahun ke atas. Kita di zaman ini memang tak mampu nak duduk atas pangkin yang dibawahnya ada bara api(berdiam) sebagaimana yang dipraktis orang di zaman mak2 kita dulu. Namun sekurang-kurangnya kita bertungku sebagai ikhtiar merawat diri.💪💪💪

No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...