Khasiat Jus Timun

Alhamdulillah.. Sekarang ni sangat suka minum jus timun. Timun yang saya maksudkan ialah timun batang yang kita selalu beli untuk buat Nasi Ayam atau Nasi Lemak tu ya..he he

Begitu banyak khasiatnya. Ni saya kopipes dari hasil google ya... 😁Jazakallah buat yang menulis.

~~~~~~~~~~~
Jus timun memberikan pelbagai kebaikan kepada tubuh antaranya
1. Melambatkan penuaan dan melawan radikal bebas
Timun kaya antioksidan yang mampu mencegah kerosakan sel dalam tubuh disebabkan oleh radikal bebas. Selain itu, kandungan beta karoten, vitamin C dan mineral dapat melambatkan proses penuaan semula jadi.
2. Mencegah kenaikan tekanan darah
Bagi penderita hipertensi, biasanya dalam tubuh mereka mempunyai kandungan sodium (garam) yang tinggi. Pengambilan garam berlebihan tidak elok untuk kesihatan kerana ia boleh meningkatkan tekanan darah meningkat. Timun mengandungi kalium yang membantu menyeimbangkan kadar sodium dalam badan dan menstabilkan tekanan darah.
3. Membantu menurunkan berat badan
Kadang-kadang kita keliru dengan rasa lapar - apakah badan memerlukan air atau makanan? Kalau anda juga mengalami kekeliruan ini, minumlah dulu sebaik berasa lapar kerana ramai orang tidak sedar badan mengalami kekurangan air. Timun adalah antara sayur-sayuran yang banyak air, kaya serat dan boleh dimakan begitu saja untuk menambah kandungan air dalam badan.  Kandungan seratnya akan membuatkan anda rasa cepat kenyang dan lambat lapar.
4. Membantu mencegah kanser
Kajian menunjukkan timun mengandungi polifenol dipanggil lignan, yang membantu merendahkan risiko kanser. Penelitian yang dijalankan penyelidik di Pusat Kanser Amerika Syarikat, Robert H. Lurie menyatakan timun boleh membunuh berbagai jenis sel kanser, mengecilkan tumor dan merangsang sistem kekebalan tubuh.

~~~~~~~~

Saya asal2 suka jus timun ni...begini ceritanya... 

Beberapa bulan lepas, saya di ingatkan oleh doktor masa buat first check-up tentang bacaan BP saya yang tahap 'border' . Allahu. Terus kelam kabut cari penawar. Cuba minum jus seleri(batang seleri yang kita buat sup/ tomyam tu) 
Uishh mampu minum takat seminggu je, tu pun sebab kejar date-line nak kena jumpa doktor lagi. Alhamdulillah bila doktor check pagi tu, dengan izin Allah kadar bacaan BP saya okayyyy sangat. Berkat konsisten doa dan usaha tuuu alhamdulillah.. He he

Dan selepas kejadian jumpa doktor hari tu, sori la dah tak mahu dah lagi minum air saleri. Tak berapa nak boleh😂😂Jadi hasil tanya2, ada la yang rekemen Jus Timun. Maka saya pun cuba lah beralih minum jus timun pula. 

Wow!! Best sangat rasa jus timun ni.. Dah la murah harga.. Alhamdulillah syukur Allah bagi solution untuk masalah ini.. Jadi sekarang saya agak rajin la minum Jus Timun yang tersangat lah sedap dan berkhasiat ini. 
Alhamdulillah💗

Nak kongsi cerita, saya blend jus timun pakai 'Personal Blender Smart Touch' sekarang ni..hi hi
Blender jus brand Hanabishi.. Memang best pakai dia. Dapat dua tumbler yang cantik dan sweet sangat kaler.

Cara saya buat jus timun:
(Untuk balang blender biasa)
1 biji timun
2 sudu besar honey/ madu lebah (@ gula)
Air sejuk dalam peti secukupnya.
sedikit ketul ais

**(untuk satu tumbler hanabishi):
  • 1/2 biji timun, 
  • 1 sudu besar honey, 
  • Air satu tumbler


**Kredit to sahabatku Mala yang realisasikan posting saya malam ini. Duk bertangguh sebelum ni nak tulis pasal khasiat jus timun😁



3 comments:

Raja Suria said...

Jazakillah atas perkongsian
❤️

Nila Anggraini said...

memang sedap jus timun ni. Kadang sy buat jus timun campur dengan daun pegaga. memang terbaik. terima kasih perkongsian kak Ti.

Anonymous said...

Jom jadikan amalan harian minum jus timun @cucumber

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...