Tersurat



Di suatu petang yang damai... selepas Asar... saya terus ke dapur tanak pulut dalam 2 cawan. Tanak pakai rice-cooker je. Keluarkan siap2 satu bungkus santan beku dari freezer. Pastu tinggal, terus ajak en suami kluar pegi cari durian. Plan-nya nak buat pulut durian la konon untuk menu minum petang...

Sampai2 kat gerai durian, ish,,kosong.. tak niaga ke hari tu?
Tak putus asa, terus round cari satu pekan, mintak2 ada yang tersesat sorang dua jual durian. Ya Allah, memang sah satu pun takde... takkan dah abih musim kot. Baru kemarin nampak ada tiga empat tuan... ngapa eh tiba2 time nak beli ni takde pulak orang jual... lebai malang ke aper...

Dah habih round, keputusannya memang takde.... kau pandang aku, aku pandang kau... cepat2 pulas stering, patah balik rumah. Nak kena cepat sebab ada temujanji kat masjid for Kuliah Maghrib.. masa dah suntuk... lagi setengah jam, azan Maghrib akan berkumandang.

Balik rumah... switch-off rice-cooker, masukkan balik santan dalam peti *hajat tak kesampaian nak makan pulut durian*... sudahnya goreng fish nugget + bakar roti gardenia + boh mayonis dan cili sos... dahhhh..... itu rezeki yang tersurat untuk minum petang kami sekeluarga hari tu... alhamdulillah

Takpe... yakin, setiap yang tersurat itu ada hikmahnya...


8 comments:

Puan Sue said...

sedapnye pulut durian.. dua tiga hari lps Sue buat kuah santan durian mkn dgn pulut.(mcm bubur durian)..best jugak tp lgi best kalau pulut durian dgn pure santan tu kan..

Su belum pernah cuba masak pulut dlm rice cooker.. kalau masak atas api biasa tu selalu ada kerak kat bwh..(tak pandai sebenarnye ni..hi hi hi)

Anonymous said...

Kena pandang dgn mata hati. Kita merancang Allah yg menentukan. Allah pemberi rezki. Sudah suratan, rezki petang itu bukan durian walau sekarang musim durian, walau sudah sedia pulut dan santan. Allah yang menentukan.

nur said...

Sue,
Akak dulu belajar tanak pulut pakai rice-cooker dari kawan ofis. Ingat lagi time tu kitaorang berjamu pulut durian ramai2.. pening, satu ofis bau durian.. he he

Sebut pasal kuah durian, memang tak boleh celen pulut durian versi pure santan, kan sue.. :)

nur said...

Anon,
Betul tu, kena pandang dengan mata hati setiap kejadian...
Petang tu dah siap semua dah, tunggu bawak balik durian je tapi Allah tak izinkan terlaksana apa yang dirancang.. mesti ada sebab.. jadi bersyukurlah dengan apa yang dah Allah tetapkan..Allah lebih mengetahui..

Marina Ali said...

Salam kak,alhamdulilah baru dapat mendarat, line tak ok je bila nak posting post hehehe,gitulah kak kadang2 perancangan kita sudah tersuratnya banyak kelemahan,tetapi perancangan Allah sentiasa canteek dan terbaik buat kitakan...apa2pun setiap yang diberi untuk kita gantikan dengan rase syukur yang tidak terhingga...sebab Allah je tahu perut kita sebenarnya perlu makan apa...kih!Kih!,jazakillah kak.cayang akak!

Anonymous said...

Assalamualaikum Nur,

Tulah orang kata bukan rezeki kita.

nur said...

Wslm Marina.
Ha.ha..betul tu, selera kita kadang boleh memudaratkan.. akak kalu makan durian memang payah nak berenti.. he he. Bih2 lagi sekarang ni musim durian kampong.. memang best, suka yang ada rasa pahit2 sikit tu.. :)
Jadi syukurlah, Allah takdirkan yang lebih baik, kurang mudharat buat akak yang akan ke majlis ilmu malam tu..

nur said...

Waalaikumussalam kak Ani.
Benar...rezeki di tangan Allah. Ada yang makanan dah nak sampai ke mulut dah tapi kalu takdir takde rezeki kita, terjatuh makanan tu tak sempat nak makan..

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...