Jom Pi MIHAS 2011


Alhamdulillah hari ini dapat mulakan hari dengan berpagi2 lagi. Teringat kata2 seorang ilmuwan, "Fresh kan-lah hari kita dengan bangun pagi2, solat subuh berjemaah kemudian dengarlah Kuliah Subuh... InsyaAllah hari yang bakal dilalui sepanjang hari itu akan terisi sepenuhnya dengan perkara-perkara yang baik sahaja...hidup pun InsyaAllah akan barokah..."

Alhamdulillah dapat sedikit pengisian ilmu di masjid melalui Kuliah Subuh selepas solat. Ditegaskan tentang kepentingan untuk selalu mengucap syukur ke hadrat Illahi atas segala nikmat yang di kurniakan-Nya. Dunia dan seluruh isinya adalah milik Allah. Kita sebagai hamba Allah adalah milik mutlak Allah. Jadi awal-awal pagi apabila bangkit dari tidur, bersyukurlah dengan nikmat yang Allah beri pada kita. Hamba yang sentiasa bersyukur adalah hamba yang paling ditakuti oleh syaitan durjana. Kena pelihara hati untuk sentiasa tetap bersyukur. Anggota yang paling besar dalam diri kita ialah hati. Allah tak pandang rupa paras kita. Yang Allah pandang adalah jiwa kita iaitu hati yang menumbuhkan sifat taqwa dalam diri. Pagari hati kita agar dapat terlindung dari gangguan makhluk samada manusia, iblis dan syaitan.

Kalimah 'La ila haillallah' dapat memagari hati kerana dalam hati kita tiada yang lain selain Allah. Yang terucap dari lidah kita mesti bukan sekadar ucapan tapi kena faham makna, maksud dan tuntutan terhadap kalimah itu. Bila mengucapkannya... akan menolak kebesaran, keagungan, kekayaan yang selain dari Allah SWT. Harta-benda sebagaimana banyaknya, pangkat sebagaimana besarnya..semua akan ditinggalkan, yang akan kekal abadi hanyalah amal kita.
Moga kita termasuk dalam hamba Allah yang taat akan perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya...ameeen

___________________

Bila dah selesai sesi subuh, pakat2 kita isi slot solat Dhuha dan kemudian ambil sedikit lagi masa untuk mengaji al-Quran. Ustaz tadi pesan, jangan kerana asyiknya kita dengan rutin baca paper hari2 sampai kita terlupa atau tak sempat pun nak mengaji. Bila dengar azan, jangan kita terus duk mengelap kereta kerana kereta itu adalah milik kita sedangkan kita ini milik Allah. Jangan kita jadi hamba pada kereta (iaitu harta) tapi mesti terus berhenti lap kereta untuk bersegera pegi menyahut seruan Azan.. kerana apa?? Tidak lain kerana kita ini adalah milik Allah... maka mesti buktikan yang kita ini adalah hamba kepada Allah bukan hamba kepada harta... wallahu'alam.


____________________

..btw... Jom pegi MIHAS hari ni..
..dapat beli barang2 makan yang dijamin HALAL InsyaAllah... mencari yang halal itu fardu bagi kita seluruh umat Islam.

MIHAS 2011 Pemeran Halal Terbesar di Dunia


9 April 2011
Open to trade and public
Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC)


(Foto: drstevia.blogspot.com) tq

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...