Santan Mahal, Tuan pun Mahal


Nak dijadikan cerita...

Udah penat ke hulu ke hilir berpusing2 dalam pasar, beli ikan sudah, sotong sudah, ayam sudah, sayur pun sudah... maka bergerak lah pula ke arah gerai yang jual santan. Tempat yang biasa beli, tutup la pulak... jadi dengan berat hati terpaksa lah jugak pegi ke gerai santan yang tak berape seronok nak pegi. Bukan sesaja nak mengingat keburukan orang, tapi tak dapat nak ngelak hati tu dari 'sensitip bangat' tiap-kali melangkah ke sana.

Dengan kalimah Bismillahirrahmanirrahim, ku atur langkah menuju ke lot gerai tersebut. Harap2 kali ni OK.. harap2 takde apa yang boleh buat berdesing telinga lagi kali ni... ha ha ha

Senyum sebenarnya dah siap di-ukir dari jauh lagi.. hati cuba di neutral kan, kosong:kosong...
Sampai2 depan tuan gerai:

Saya: "Assalamualaikum.. "

Tuan gerai: "Waalaikumussalam..",jawab tuan gerai tanpa mengangkat kepala memandang saya. Sabor je lah...

Saya: "Err.. santan yang ni brape... ?"

Tuan gerai: "...Tu ada tulis kat depan tu!"

#!?x%@$*


...Komfem... kena terima hakikat tuan gerai memang tak brape mesra alam. Customer is always rite, apa...
Apa la salah nya jawab rega santan tu berapa.. tak rugi apa pun kan... yang saya pulak pegi tanya tu... bukan nak ngada2 atau saja2 nak tackle hatinya tapi sebab betul2 tak pasti rega santan saiz yang sederhana tu berapa sekarang. Maklum saja, santan sekarang dah naik rega... ada setengah tempat jual RM3.50 saiz tu, ada juga yang jual RM3.20... Yang jual RM3 pun ada.
Sebab satu lagi, saya tak nampak la pulak ada harga santan yang dipamerkan. Mungkin agaknya sebab duk sibuk stand-by dari awal untuk berdepan dengan tuan gerai, tu sebab jadi tak perasan ada tanda-harga yang tulis pada kertas kecik di penjuru meja..

.. tapi rasa2nya tak salah kot kalau kita sebagai customer bertanya... kan kan kan
Kalau terus jawab harga yang saya tanya rasanya lebih singkat jawapannya berbanding apa yang beliau jawab hari tu...


10 comments:

Puan Sue said...

Salam kak..cuba cuba la gurau dgn penjual santan tu..
"Jual santan ni petuanya kena bermuka manis, kalau tak nanti santan tu cpt masammmmmm.."

Hi hi hi..Ada berani..?

Kunang-Kunang said...

Salam Nur,

Sakit jiwa raga kita kena penjual macam ni kan. Rasanya ini first and last agaknya.

Penjual kalau tak manis muka memang kita tak ada mood nak membeli barang dia tapi kalau dah tak ada orang lain, tu yang sakit tu, kena beli jugak.

nur said...

Wslm sue...
Ha ha ha.. ish akak serender tak brani la pulak sue, tu yang cam brani mengamuk dalam blog je ni..hihi

Eloknya kita takyah berkira sangat untuk senyum dan keluarkan kata2 yang menyukakan hati orang lain ni, kan sue... untung kita jugak selain dari dapat pahala, kawan pun jadi tambah ramai, orang pun respect, bisnes pun makin maju.. hehe

nur said...

Wslm kak Ani..
Nak ikut rentak dia, alamat putus silaturrahim la pulak, tu yang kalau takde choice saya singgah jugak ke gerai cik Kak.. try to forgive n forget. Tapi tu la, sampai le le ni nampak takde tanda2 cik Kak nak berubah.

Moga Allah hiasi diri kita semua dengan sifat yang baik, jauh dari sifat mazmumah.. agar ukhwah sesama sedara Islam dapat terjalin kukuh..ameen
Trimas kak Ani :)

Anonymous said...

Manusia ni pelbagai ragam. Ramai yg tewas dgn ujian kesenangan. Jadi sombong dan bongkak. Senyum sudah jarang-jarang. Rasa diri ada segala...ish ish.

Cikli said...

assalamualaikum,

cuba tanya, santan kemacar ada?

sal said...

begitulah kerenah yg kekadang perlu dilalui..bersabo je lah yee..

nur said...

Anonimos,
Memang lumrah manusia, mudah terlupa.. Harap kita semua selalu usaha untuk kekalkan sifat seorang hamba yang sentiasa berharap akan keredhaan-Nya. Allah boleh tarik bila2 masa saja kesenangan yang ada.. jadi jangan alpa, senang yang dikecapi biar ada keberkatannya.

nur said...

Waalaikumussalam Cikli...
Tak boleh kot tanya lebih2, kang tak pasal-pasal dah tak boleh pegi beli santan... ha ha

nur said...

sal,

Harapnya macam tu lah...moga Allah kurniakan kesabaran dalam menghadapi karenah orang2 sekeliling.
Sama2 kita mohon bantuan Allah agar sentiasa diilhamkan untuk berbaik sangka terhadap orang dan moga orang pun berbaik sangka terhadap kita...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...