Pesanan Elektronik


Pagi-pagi lagi dapat cc e-mail dari en husband buat anak-anak.

Bang Long – pls update your resume accordingly. Put your latest photo.

· Be proud of what you do by recording them as its come along – keep your resume updated.

· Have a purpose of life and vision – see yourself 3 yrs form now, what you want to be.

· Get a good degree by prepared early, have good planning and daily schedule, work smart, be discipline, and pray to Allah.


Kak ngah and adik – applicable to you as well. Create a good resume & follow the attached sample. Be visionary and aim high.


Respect TIME – when it is gone, you will never get it back. Every ‘moment’ is unique & no duplication or repetition.


And remember in whatever you do – ALLAH is watching !!


Bila pesan secara berdepan, kadang depa ni nampak cam masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Semua angguk dan kata ok tapi tengok2 tiada sebarang tindakan susulan dibuat lepas tu. Akhirnya semua benda buat last minute. Bila dah buat last minute tau sajalah, mesti ada saja yang tertinggal di sana-sini.

Teringat saya apa yang pernah didengar dalam satu kuliah ilmu... dalam mendidik anak-anak, jangan kita bersikap acuh tak acuh contoh dalam bab memesan/memberi pesanan. Kalau ada orang gaji, cuba elakkan sampaikan pesanan kita melalui orang gaji. Pesanan kita bila dah ditukar pada 'cakap pindah' akan lain jadinya. Lebih-lebih lagi bila tukang penyampainya orang dari tanah seberang.

Teringat apa yang pernah dikeluhkan oleh seorang rakan sekerja satu ketika dulu... 'anak i kan u, cakapnya dah bunyi cam pelat indon dah.. ish risaunya.....'

Ya lah, nak buat camana, sepanjang hari kakak indon yang layan mandi-kan, makan, pakai dsb... tu yang kalau anak kecik memang mudah sangat nak jadi terikut-ikut gaya cakap orang yang melayan/mengasuhnya.

Berbalik bab pesan-memesan pada anak-anak, disarankan oleh tuan motivater agar elok kita menggunakan semua sumber yang ada untuk sampaikan sendiri mesej kita. Sekarang zaman iT dan teknologi, banyak mesin ada di sekitar anak-anak. Jangan kita nak tunggu betul-betul ada masa terluang baru nak bersemuka, tanya-tanya dan citer-citer dengan anak-anak. Dalam kesibukan urusan masing-masing, peluang untuk dapat duduk berkumpul anak-beranak agak tipis dan terbatas. Jadi dont take for granted... proses mendidik anak perlu berterusan, tanpa henti... gunakan semua sumber yang ada untuk terus-menerus membimbing, membaik-pulih, memotivasi dan mentarbiah anak-anak.

Moga-moga mudah dan selamat perjalanan hidup mereka...
...moga sentiasa dalam pengawasan Allah Taala...aminn

4 comments:

Cikli said...

boleh tiru

Unknown said...

btol2

erm nak tnye netbook asus okey lagi ke

nur said...

cikli...
sila tiru.. hehe

nur said...

Iffah Afeefah..
alhamdulillah..netbook, memang terbaikkk ...he he

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...