Tazkirah 17 Ramadhan


Sebagai intro, ustaz membacakan beberapa potong hadis yang menggalakkan kita beribadat di bulan Ramadhan, di antaranya:
  • Dari Abu Hurairah ra bahwa Rasulullah SAW bersabda: "Barangsiapa melakukan ibadah Ramadhan karana iman dan mengharap redho-Nya, maka diampunilah dosa-dosanya yang telah lalu." (Hadis Riwayat Bukhari & Muslim)
  • Apabila tiba bulan Ramadan, maka berumrahlah engkau, sesungguhnya umrah pada bulan tersebut (pahalanya) sebanding dengan (pahala) haji. (Hadis Riwayat Muslim)”
  • Barangsiapa memberi makan kepada orang yang berbuka puasa maka dia memperoleh pahala orang yang berbuka itu, dan pahala bagi yang (menerima makanan) berpuasa tidak dikurangi sedikitpun. (Hadis Riwayat Tirmidzi)”

Dan diperingatkan tentang kelebihan berada di majlis ilmu sepertimana hadis Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh at-Termizi yang bermaksud:
  • “ Sesiapa yang berusaha menuntut ilmu, maka Allah permudahkan baginya jalan menuju syurga. Para malaikat melebarkan sayapnya sebagai tanda keredhaan keatas penuntut ilmu dan seluruh isi alam langit dan bumi serta ikan di lautan mengucapkan istighfar (memohon keampunan daripada Allah S.W.T. ) terhadap orang yang menuntut ilmu. Sesungguhnya kelebihan orang berilmu itu mengatasi orang yang abid (ahli ibadat) adalah seumpama sinaran bulan purnama keatas gugusan bintang di langit .”

Kemudian diperjelaskan tentang al-quran yang diturunkan dalam bulan Ramadhan:

  • “Sesungguhnya Kami telah menurunkannya(al Qur’an) pada malam yang penuh keberkahan” (Surah Al-Baqarah: 185). Yang dimaksud malam tersebut sudah pastinya di bulan Ramadhan, sebagaimana firman Allah yang bermaksud, “Bulan Ramadhan yang diturunkan padanya al Qur’an.”

dan diterangkan lagi melalui firman Allah dalam Surah Al-Qadr
yang bermaksud:

[1]
Sesungguhnya Kami telah menurunkan (Al-Quran) ini pada Malam Lailatul-Qadar,
[2]
Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran Malam Lailatul-Qadar itu?
[3]
Malam Lailatul-Qadar lebih baik daripada seribu bulan.
[4]
Pada Malam itu, turun malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut);
[5]
Sejahteralah Malam (yang berkat) itu hingga terbit fajar!


...bersambung di sini

6 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah, berkembanglah ilmu..

Cikli said...

ramadhan memang special. hadiah untuk hambaNya

nur said...

Anon, ilmu dapat suluh diri kita InsyaAllah

nur said...

Cikli, betul.. Ramadhan anugerah buat kita untuk dapat lebih mendekatkan diri dengan Allah Taala.

sal said...

InsyaAllah, moga Allah mempermudahkan urusan kita dan anak2 untuk menuntut ilmu..

amin..amin..Ya Rabb..

nur said...

Sal, mudah-mudahan InsyaAllah. Kita usaha tambah ilmu selagi terdaya. Pelan2 jadi tahu apa yang tak tahu. InsyaAllah dapat perbaiki amalan sebelum tiba masa dijemput pulang.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...