Bila tiba malam dan hari Jumaat, jom kita baca Surah al-Kahfi

jom hafal 10 ayat awal dan 10 ayat akhir Surah al-Kahfi, di SINI

....dan banyak2 kita berselawat ke atas Nabi SAW

....dan banyak2 kita berselawat ke atas Nabi SAW

Anak Soleh

Bismillahirrahmanirrahim

Sambungan dari SINI

Sebagaimana yang disebut, SOLEH merupakan amalan mendekatkan diri kepada Allah. Kata ustaz, harapan untuk mendapatkan anak yang soleh mestilah beriringan dengan usaha kita menjadikan diri sendiri banyak berbuat amal soleh. Sudah menjadi fitrah, hati sentiasa ingin pada kebaikan. Contoh: walau diri sendiri tak begitu baik, hati tetap nak anaknya jadi baik. Tak mahu anak ikut jadi tak baik. Tetapi jangan menyerah begitu saja, ikhtiar ubah diri sendiri agar jadi lebih baik. Anak2 yang baik InsyaAllah anugerah buat ibubapa yang baik.

Ibadah kita mesti bersandar pada ilmu. Ada orang yang beribadah tapi tak ada ilmu. Maka ibadahnya tiada penghayatan, tidak timbul khusyuk sebab hati tidak merasa diri sedang diperhatikan Allah. Jadi tuntut ilmu untuk membuahkan amal soleh. Jika hati pada Allah, keluar mencari rezeki pun dikira ibadah kerana niat mencari rezeki untuk memberi makan dan perlindungan pada keluarga. Bila niat kerja kerana Allah, maka akan lahirlah keberkatan dalam rezeki. Pembentukan anak yang soleh berkait-rapat dengan sumber rezeki yang berkat.

Setiapkali keluar mencari rezeki, jangan ditinggalkan buat 3 perkara iaitu:
  • selalu baca kitab Allah - peruntukkan masa kita untuk baca Quran, mesti cari waktu untuk itu.
  • dirikan sembahyang - masuk waktu terus solat, solatlah secara berjemaah
  • bersedekah samada secara sembunyi/terang.

Rezeki InsyaAllah akan menjadi berkat bilamana kita berpagi-pagi memulakan sesuatu pekerjaan itu. (Pernah disebut hadis Nabi s.a.w yang berkaitan berpagi-pagi dalam bepergian ini di SINI).

Kata ustaz lagi, jangan bangun pagi pun dah pukul 11, pergi sambung pulak bukak internet tengok bola yang tak sempat/tak larat tengok malam tadi. Lepas tu pergi sambung pula main game bola/baca paper. Masa habis begitu saja. Bila matahari dah meninggi baru tiba2 teringat Quran belum baca. Masa tu lah baru nak buka baca kitab Allah. Maka di situ jelas di mana tahap kecenderungan kita untuk beramal soleh. Prioriti kehidupan terumbang-ambing, tidak jelas tujuan dan matlamat hidup.

Harus letakkan dunia di tangan kita, bukan di hati. Bila dunia di tangan, kita tidak akan lupa pada Allah, tak akan langgar syariat agama, tak akan buat benda yang lara dan sia-sia apalagi perkara yang mungkar.

Ustaz bagi contoh seorang penjual Nasi Lemak yang mula meniaga selepas Solat Subuh. Suatu kelebihan buatnya bilamana jam baru pukul 8 pagi, dia dah berkemas2 untuk pulang. Gerai orang lain ada yang baru nak bukak, tapi dia dah selesai berniaga untuk hari itu. Anak2nya pula semua bersekolah Tahfiz dan semua alhamdulillah taat pada ibubapa... Subhanallah.

Teringat contoh yang seorang ustaz lain ceritakan... ada seorang pelajar yang dapat keputusan straight A dalam SPM telah ditanya tentang apa rahsianya.. Jawab beliau, dia bangun belajar pukul 2 pagi setiap malam. Sebelum mula mentelaah pelajaran, dia mulakan dulu dengan solat Tahajjud 2 rakaat, kemudian baru mula belajar. Itulah rutinnya setiap malam, istiqamah mohon bantuan Allah terlebih dulu sebelum mula bukak buku... Subhanallah.

Sesungguhnya hati boleh di-didik dan di-asuh. Berusahalah kita untuk istiqamah berbuat amal, maka InsyaAllah rutin untuk beramal akan sebati dalam diri kita dengan izin Allah. Kuatkan hati untuk istiqamah, mohon pada Allah untuk bantu kita dalam usaha itu sebab tiada daya dan kekuatan kita melainkan hanya dengan bantuan Allah.... aminn

Moga direzekikan Allah anak yang soleh...aminn


Wallahu a'lam.

2 comments:

Puan Sue said...

sangat terkesan di hati saya, terutama bab utk keluar berniaga tu..t kasih kerana berkongsi info yg sgt baik..

sekadar tambah sikit, amalan solat sunat Dhuha jg amat membantu mempermudahkan urusan muamalat kita, insyaAllah..

Anonymous said...

InsyaAllah sama2 kita usha jadi anak yg soleh..

Popular Posts

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...