Sedekah tidak akan kurangkan HARTA

Bismillahirrahmanirrahim

Terkedu dengar cerita benar yang diselitkan ustaz dalam tazkirah malam tadi. Ustaz cerita tentang ada masjid terpencil yang jumlah kutipan sedekah pada hari Jumaat hanya mampu mencapai jumlah sebanyak RM12.50 sahaja(Dua belas ringgit lima puluh sen).

Apa yang dikhabarkan itu jelas menunjukkan betapa masih ramai saudara kita di luar sana yang masih belum sampai pencerahan ilmu dalam bab kepentingan sedekah dan juga wakaf.

Sesungguhnya sedekah itu merupakan tabungan kita untuk hari akhirat. Mari sama2 kita perbanyakkan memberi sedekah, semata-mata kerana Allah... lilla hi ta'ala.

Firman Allah dalam Surah al-Baqarah:272
yang bermaksud:
"Dan segala barang baik yang kamu belanjakan itu adalah untuk diri kamu sendiri, dan kamu membelanjakannya itu hanya untuk menempa keredhaan Allah, dan segala barang-barang baik yang kamu belanjakan itu akan dibalas kepada kamu, sedang kamu tiada akan dirugikan."

FirmanNya lagi:
"Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada waktu malam dan siang, secara sembunyi-sembunyi mahupun terang-terangan, maka mereka akan memperoleh ganjaran dari Tuhan mereka, mereka tiada takut dan tiada pula berdukacita."   (Al-Baqarah:274)

FirmanNya lagi:
"Berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan belanjakanlah dari apa(harta) yang kamu dijadikan Allah mempusakainya.  Maka orang-orang yang beriman di antara kamu dan membelanjakan(hartanya dijalan kebajikan) akan memperoleh pahala yang besar."    (Al-Hadid:7)

FirmanNya lagi:
"Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada Allah dengan pinjaman yang baik, niscaya Allah akan membayar kembali dengan berlipat-ganda, dan dia akan memperoleh pula pahala yang besar."   (Al-Hadid:11)

FirmanNya lagi:

"Adapun orang yang memberikan (hartanya di jalan Allah)
dan bertakwa (mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala laranganNya) serta ia mengakui dengan yakin akan perkara yang baik, maka sesungguhnya Kami akan memberikannya kemudahan untuk mendapat kesenangan (Syurga)."    (Surah al-Lail: 5 - 7)

Bersabda Rasulullah SAW dalam mengutarakan kelebihan bersedekah dan membelanjakan harta pada jalan Allah Ta'ala dalam sebuah Hadis Qudsi:
"Wahai anak Adam! Belanjakanlah (hartamu itu) niscaya Aku berbelanja(menambah) untukmu."

Muslim meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a., beliau berkata: Rasulullah SAW bersabda: Maksudnya:
"Sedekah sekali-kali tidak akan mengurangi harta. Seorang hamba yang pemaaf akan diberi kemuliaan oleh Allah; dan tidaklah seseorang yang merendahkan hati kerana Allah, melainkan Allah akan meninggikan darjatnya."   (Riwayat Muslim no.2588)


Wallahu 'alam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...