Kek Pisang Sedap

"Sedap kek pisang....", en suami duk puji lagi. Dah tiga empat kali puji hari ni kata kek pisang tu sedap. Alhamdulillah puji banyak kali tu, sedap sungguh la tu agaknya..he he.. Timakaseh ..rasa sukahati bila orang suka, rasa senyum pun sampai ke telinga😀

Hari ni sebenarnya nak ke taknak ke memang kena buat jugak kek pisang. Pisang emas yang sesikat tu dah nak terlajak masak. Jadi sebelum ianya jadi lebu sangat dan hanya dapat dibuat cekodok pisang, maka lebih baik la cepat2 buat kek pisang. Kalu buat kek, boleh ulang2 makan...bukan terus habis dalam satu hari...

Resepi kek pisang ini rasanya memang yang terbaik. Resepi ni lah yang saya sering ulang buat bila ada pisang berlebih kat rumah. Rasanya memang ada kick, secukup rasa...lembap tak rasa kering... Tak jemu ambik makan, lepas habis sekeping, tangan ambik sekeping lagi..he he..

Ini lah resepinya...

RESEPI KEK PISANG SEDAP

185g margerin planta
180g gula
3 biji telor gred A
1  1/2 cawan pisang yang dilecek
3 sudu besar susu cair
1/4 sudu garam
1 sudu kecil esen vanila
180g tepong gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bicarbonat

 Cara membuatnya:

Pukul margerin dan gula hingga margerin bertukar kaler pucat. Masukkan telor sebiji demi sebiji. Masukkan esen vanilla serta garam. Selepas itu, baru masukkan tepung, kacau dengan senduk kayu. Kemudian campurkan pisang yang dilecek serta susu cair. Kacau2 kan biar serata. Bakar dalam kepanasan oven 180'C selama 40 - 45 minit.

Alhamdulillah...sekian wassalam.





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...