Butter Cake Untuk Iftar


Alhamdulillah, semalam buat butter cake yang super soft untuk iftar di masjid. Gembira rasa sebab sungguh lembut, fluffy sangat. InshaaAllah akan buat banyak2 untuk buat balik raya di Kelantan, sorang satu sebagai buah tangan...he he

Resepi hasil google.. alhamdulillah sebelum2 ni dah banyak kali buat kek butter pakai resepi ni.  Memang superb. Tqsm buat tuan punya resepi..jazakallah hu khoiron.
Pernah cerita pasal resepi yang ni dalam posting Resepi Butter Cake Terbaik di SINI🤗

BUTTER CAKE SUPER SOFT
Bahan2nya:
230g butter
200 g tepung
200g gula (50 + 150)
4 biji telor(asingkan puteh dan kuning telor)
1 scop vanilla
2sudu kecil baking powder
60ml frssh milk

Cara membuatnya:

Pukul telor puteh dan gula 50g sampai kental. Okay put aside. Pukul pula butter dan gula 150g sampai kembang. Kemudian masukkan telor kuning one by one. Pukul sampai kembang. Dah boleh mula panaskan oven  170' C, panaskan beserta loyang yang telah disapu butter. Selepas itu sambung masukkan tepung berselang seli dengan fresh milk. Kacau hanya dengan senduk kayu bukan mixer letrik. Bila dah serata, finally boleh masukkan puteh telor yang dah siap dipukul. Kacau serata dengan senduk kayu.
Alas loyang dengan kertas di dasarnya. Tuang adunan biar rata bukan tinggi di tengah. Bakar selama 45minit atau sehingga masak.
*saya guna loyang besar 14 x 14 inci untuk dapatkan finishing kek yang nipis, sesuai untuk jamuan iftar. Adunan saya gandakan 2x .



Sepanjang kita berpuasa, cuba kita kira berapa kali agaknya kita telah beristighfar. Teringat kata2 ustad, amatlah rugi jika kita melalui Ramadhan tanpa banyak beristighfar, memohon ampun pada Allah SWT. Makanya, jom selalu kita beristighfar....

Sekian Jazakallah.


No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...