Tazkirah 2 Ramadhan - Rugi Orang Yang Tak Dengar Tazkirah


Bismillahirrahmanirrahim

Tazkirah adalah memberi peringatan.  Ia mengingatkan perkara yang orang dah tahu tapi ramai yang lalai , ramai yang lupa.  Firman Allah dalam surah az-Dzariyat ayat  55 memberi maksud: "Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang-orang yang beriman."

Beri tazkirah iaitu peringatan demi peringatan adalah dituntut untuk terus mengingatkan orang yang lupa dan lalai.  Tazkirah beri manafaat kepada orang-orang yang beriman.  Orang-orang beriman suka kepada majlis ilmu... suka pada tazkirah, ceramah dan kuliah maghrib.  Kata ustaz, orang-orang yang tidak gemar pada tazkirah dan majlis ilmu itu sebenarnya orang yang mempunyai masalah dengan iman mereka.  Orang-orang yang lebih suka kepada program lara seperti mendengar lagu-lagu yang tidak mendidik serta gemar menonton program hiburan lainnya pada hakikatnya ada problem dengan iman mereka.

Mari hidupkan malam ramadhan dengan: tilawatur-quran, berzikir, beristighfar, duduk dalam majlis ilmu, berterawih, solat malam, sedekah, amal makruf dan nahi mungkar.  Kita menghidupkan malam ramadhan selepas waktu Isyak. Waktu selepas solat terawih 4 rakaat adalah slot yang terbaik untuk Tazkirah pendek.  Selepas tazkirah, kembali menyambung 4 rakaat lagi solat terawih.  Waktu 20 - 30 minit tazkirah di selang waktu solat terawih ialah waktu terbaik untuk disampaikan tazkirah, waktu yang orang selesa duduk mendengar.

Tazkirah dapat tolong mengingatkan.  Kalau kita bercakap kemudian melalui perkataan kita itu dapat beri hidayah pula pada seseorang, dikatakan itu lebih baik dari kita mempunyai kenderaan yang mewah.  Berkat tazkirah atau peringatan pada seseorang, alhamdulillah bilamana ia dapat menyuntik kesedaran baginya untuk membaiki diri.

Allah SWT cinta pada orang yang memperelokkan amalan,  Contoh: Hari ini Tuan Imam sebut pasal meluruskan saf, merapatkan saf, tumit bertemu, bahu bertemu, penuhkan saf hadapan dan sebagainya.  Perkara-perkara itu merupakan ilmu bagi orang yang kurang tahu.  Maka esoknya pula, disampaikan ilmu lain pula yang keseluruhannya dapat membantu memperelokkan amalan seseorang.

Rugilah orang yang tak dengar tazkirah. Rugilah orang yang rasa dia dah pandai.  Jadilah kita orang yang sedia mendengar.  Para malaikat menaungi orang-orang yang berada di dalam majlis ilmu.  Para malaikat doakan kita .."Ya Allah, rahmati lah mereka, ya Allah ampunilah mereka..." Ameen....

Ada tiga golongan orang-orang yang berada di majlis ilmu: (1) orang yang bersungguh-sunguh di dalam majlis ilmu maka Allah Taala bersungguh-sungguh beri ilmu kepadanya  (2) orang yang malu untuk berada di majlis ilmu maka Allah pun malu untuk nak beri ilmu padanya (3)Orang yang berpaling dari majlis ilmu walhal dia dah tengok ada orang mengaji, maka Allah pun akan berpaling darinya.. sampai bila-bila lah dia berada dalam kejahilan... nauzubillah..

Beramal tanpa ilmu adalah sia-sia, berilmu tanpa amal.. rugi...
Wallahu'alam

1 comment:

Anonymous said...

Posting yg memberi sedar pada yg lupa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...