Tazkirah 3 Ramadhan - Bersungguh-sungguh lakukan ibadah

Bismillahirrahmanirrahim


Ramadhan begitu istimewa.  Sesungguhnya telah datang kepada kita semua satu bulan iaitu bulan Ramadhan yang merupakan sebaik-baik bulan, malamnya sebaik-baik malam, siangnya sebaik-baik siang dan waktunya adalah sebaik-baik waktu.  Di bulan ini, kita di-ajak menjadi tetamunya dan dikumpulkan di dalamnya.  

Rugilah seseorang itu sekiranya setelah memasuki bulan Ramadhan namun dosa tak di-ampuni, amalan tak bertambah dan dia tak berhasil menjadi tetamu Allah. Mohonlah agar dapat melaksanakan ibadah dengan sebaik-baiknya.  Bila dah dapat buat dengan sebaik-baiknya maka ucapkan syukur kita kepada Allah.. alhamdulillah...

Oleh kerana agungnya bulan ini, maka setiap helaan nafas kita dikira tasbih, tidur kita dikira ibadah, dijamin doa-doa kita dimakbulkan... InsyaAllah.  Inilah masanya untuk kita bersungguh-sungguh berdoa menadah tangan pada Allah Taala.  Inilah masa Allah pandang kita dengan penuh rahmat, inilah masa Allah pandang kita dengan penuh kasih-sayang.

Sesungguhnya, diri kita tergadai dengan amal-amal buruk yang kita lakukan setiap hari.  Maka ubatkanlah ia dengan memperbanyakkan istighfar.  Ringankan dosa kita dengan perbanyakkan sujud terutama sujud yang akhir dalam solat kita.

Kata ustaz, antara keistimewaan amalan di bulan Ramadhan ialah bagi:

  • sesiapa yang beri buka puasa kepada orang yang berbuka.  Berilah apa yang kita suka makan dan apa yang kita selalu makan.  Contoh kita suka makan nasi Arab lauk kambing, maka eloklah kita menyediakan juadah tersebut untuk memberi makan orang yang berbuka puasa.  Ganjarannya Allah akan memberi pahala setanding dengan memerdekakan seorang budak/hamba sahaya dan Allah akan ampunkan dosa-dosa yang lalu. InsyaAllah
  • sesiapa yang mendekatkan diri kepada Allah dengan melakukan solat-solat sunat dalam bulan ini, nilainya sama dengan melakukan solat fardhu di bulan yang lain. Jelas bahawa sembahyang sunat dalam bulan Ramadhan dikira sama tingkatnya dengan sembahyang fardhu pada lain-lain bulan dari segi pahalanya.
  • sesiapa yang lakukan solat fardhu di bulan yang agung ini maka nilai solat fardhunya itu adalah sebanyak 70 solat fardhu di bulan yang lain.  Sembahyang fardhu dilipat-gandakan pahalanya ke atas fardhu-fardhu yang biasa ditunaikan pada bulan selain Ramadhan sehingga tujuh puluh kali ganda.
  • sesiapa yang banyak selawat ke atas Nabi SAW di bulan ini.  Balasannya di sisi Allah, Allah SWT akan memberatkan timbangan amalan kebaikannya.
  • sesiapa yang membaca al-quran di bulan yang agung ini walaupun dari surah yang pendek.  Balasannya di sisi Allah, nilainya 30 juzuk bacaan pada bulan yang lain.  Itu baru nilai, belum lagi pahala... 

Wallahu'alam.




1 comment:

Anonymous said...

Ya benar. Rugilah kalau tidak memaksimakan amal soleh di Ramadan ini untuk meraih segala anugerah yg Allah sediakan ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...