Khasiat Pisang

Alhamdulillah di pagi Jumaat ini nak kisahkan sikit pasal pisang. Semasa kami singgah makan2 di cafetaria uia dua hari lepas, anak saya oder jus pisang. Ya Allah..tak sangka sangat sedap rupanya rasa jus pisang kat sini.  

Terus fikiran melayang teringat ada dulu seorang kawan saya (chinese) pernah rekemen suruh selalu minum minuman tu. Baik untuk kulit, katanya. Patut la kulit Jenny sangat bersih dan cantik.. rupa-rupanya minuman berkhasiat iaitu jus pisang campur yogurt konsisten menjadi sarapannya setiap pagi. Semangat la kejap untuk ikut praktikkan amalan Jenny, tapi lama2 lepas tu dah jadi terlupa pasal jus pisang.. Ohohh...

Ok lah InsyaAllah lepas ni boleh selalu blend pisang buat jus... tapi untuk buat jus pisang rasanya sangat sedap kalau pakai pisang berangan je kot..:) Pisang berangan original yang kampung punya boleh dibeli di pasar, pasar tani atau pasar malam. Kalau pisang berangan import tu atau lebih dikenali dengan Pisang Comel kita boleh cari kat Supermarket. Jus pisang sedap diminum sejuk, jadi sebaiknya terus diminum selepas diblend pisang, air masak sejuk, sesudu besar plain yogurt, sesudu madu dan sedikit ketul ais. 

Dikatakan banyak makan pisang selain dari menyihatkan kulit ianya dapat mengembalikan tenaga, menghilangkan keletihan, menghilangkan stress, meredakan tekanan darah tinggi, menghilangkan mual dan ia jua ubat yang mujarab untuk sembelit.. InsyaAllah.

Sebut pasal mengembalikan tenaga dan menghilangkan keletihan, patut la en suami kata footballer luar negara dilihat ramai yang makan pisang time rehat sebelum masuk pusingan kedua. Tentunya untuk kembali cergas setelah banyak hilang tenaga di pusingan awal perlawanan... Wallahu a'lam.

Jom, kita rajin2 makan pisang. Semua tunjuk gambar pisang berangan je bila cerita pasal khasiat pisang. Kuatnya promosi untuk pisang berangan ya.. he he.. Makanya kali ni saya tunjuk pisang emas la pulak ya.. Pisang emas setandan kat pokok di laman alhamdulillah dah masak. Satu sikat dah siap2 menguning kat pokok.. Alhamdulillah Segala Puji Bagi Allah...

Banyak kueh boleh buat pakai pisang ini selain dari dimakan begitu saja. Pisang emas setandan itu bakal dibuat cekodok pisang, lempeng pisang dan juga kek pisang InsyaAllah... 

2 comments:

Anonymous said...

Ice blend pisang satu petang ni..

nur said...

Yogurt takde la pulak..ganti blend dgn fresh milk la ek.. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...