Sampai-sampaikan Ilmu Yang Bermanafaat

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah semasa sesi soal jawab di penghujung tazkirah malam tadi, saya ikut rai'kan suasana dengan menghantar satu soalan melalui sms kepada ustaz. Nombor telefon untuk penghantaran sms siap-siap diwar-war kan di awal kuliah.  "Salam ustad, Apabila kita sampai di masjid, azan baru selesai... mana lebih afdal, nak solat tahiyatul masjid ke atau nak solat kobliyah: Tkasih wassalam..."

Kata ustaz, "..kalau ada banyak masa, elok lah kalau buat kedua-duanya sekali.  Tapi mesti ikut turutan iaitu mesti dahulukan dengan solat sunat Tahiyatul Masjid dulu, baru diikuti dengan solat sunat kobliyah. Solat sunat Tahiyatul Masjid adalah dituntut untuk kita mendirikannya takkala kita masuk ke masjid sebagai tanda kita memberi salam bila masuk ke rumah Allah." 

Alhamdulillah, penerangan ustaz memperjelaskan lagi kefahaman saya terhadap saranan anak saya satu waktu dulu.  Waktu itu sesampai kami di masjid, azan Maghrib baru selesai berkumandang.  Kata kak ngah, "..Mama, kita terus solat tahiyatul masjid eh, tak payah buat kobliyah.."

Pernah dipost-kan tentang Solat Sunat Tahiyatul Masjid sebelum ini.. boleh klik di SINI.

__________________

Usai solat baadiyah selepas Isyak, semasa semua bergerak meninggalkan ruang solat, saya dan seorang lagi rakan masih duduk mendengar tazkirah pendek yang disampaikan oleh rakan jemaah kami. Beliau sampai-sampaikan ilmu yang dapat dari kuliah di surau berdekatan.  Katanya, ustaz pesan, jangan kita masih duk terikut-ikut dengan pegangan orang tua-tua dulu yang berpegang pada beberapa perkara kurafat contoh: 

  • Kalau rama-rama masuk rumah tandanya ada tetamu nak datang, 
  • kalau nampak kucing bersihkan mukanya pun kata ada orang nak datang, 
  • mata kanan berkelip tanda ada berita gembira, 
  • mata kiri berkelip tanda kita nanti akan menangis sebab akan berlaku perkara tak baik; dan macam-macam dongeng lagi. 
Semua itu sangat jelas mendatangkan syirik yang boleh membawa kepada terjejasnya aqidah kita dalam mentauhidkan Allah SWT.. nauzubillah... Maka awas, hati-hati jangan sampai kita ikut percaya dengan perkara sedemikian.

Dari surau lain pula, beliau sampaikan satu lagi pesanan ustaz agar dapat sama2 kita amalkan... Kata ustaz, ada 7 perkara yang perlu kita amalkan secara konsisten agar nanti Allah permudahkan bagi kita untuk dapat bertemu dengan Rasulullah SAW dan dapat nikmat minum air dari Telaga Kauthar di hari akhirat nanti... InsyaAllah...

7 perkara tersebut ialah:
  1. Solat Dhuha jangan tinggal
  2. baca quran mesti tiap hari
  3. sedekah mesti tiap hari, walaupun sebiji coklat, asal ada sedekah dari kita. Budak2 kan suka sangat kalau kita bagi coklat/gula-gula.
  4. seorang itu hatinya sentiasa ingat pada masjid, maknanya ahli masjid 
  5. solat sunat Subuh jangan tinggal di-ikuti Solat Subuh berjemaah (lelaki dituntut solat berjemaah di masjid/surau
  6. Perbanyakkan selawat dan Istighfar
  7. Solat Tahajjud jangan tinggal.

Alhamdulillah...moga sama2 dapat di-ambil manafaat dari ilmu yang disampai-sampaikan InsyaAllah.



No comments:

Blog Archive

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...