Jangan Tidur Lagi

Bismillahirrahmanirrahim.

Bagi orang yang beriman, ujian panas yang melanda baginya hanyalah ujian kecil. Mereka yakin semua datang dari Allah. Susah atau senang, duka atau gembira, kaya atau miskin.. semua dari Allah. Nikmat juga merupakan ujian. Harta hanyalah pinjaman, hanya transit sahaja buat kita.  Hakikatnya ia datang dari Allah.  Kata ustaz, tanda kita syukur pada Allah, solat mesti buat secara ontime dan full time. Solat bukan buat secara part time, bukan no time. Solat mesti kalau boleh dibuat overtime. Itu yang sepatutnya dilakukan oleh kita sebagai hamba Allah. Tak berkira masa untuk buat ibadah. Tak rasa, "dah buat banyak dah..." Kalau dicongak2 masa, ternyata amat sedikit masa yang kita peruntukkan untuk duduk atas tikar sembahyang. Waktu selebihnya banyak terluang untuk perkara yang selain dari itu walhal kita setiap orang ada masa 24 jam setiap hari.

Hidup kita tiada jaminan boleh bertahan sampai bila. Jadi, jangan tak ingat mati. Ada orang yang hari ini sihat, esok dah tiba-tiba sakit. Ada yang pagi semalam ada, petang sudah tak ada. Innalillah. Bagi orang yang banyak mempersiapkan diri dengan amal soleh, alhamdulillah...InsyaAllah akan beroleh bahagia.. ameen.. Kata ustaz, kenkadang saudara atau sahabat kita yang tersasar perlu untuk diingatkan pasal mati. Contoh tanya soalan pada dia: "Ngapa, hang tak mau mati ke, yang masih duk sebok nak ambik tanah orang, duk nak ambik hak orang, nak ambik harta orang? " Cuba kita tanya orang2 yang terbabit dengan soalan2 yang semacam tu. Ingat2kan dia tentang mati.


Dari Khaulah binti Tsamir al-Anshariyah dan ia adalah isterinya Hamzah radhiallahu 'anhuma, katanya: Saya mendengar Rasulullah SAW bersabda:
"Sesungguhnya ada beberapa orang yang membelanjakan harta Allah - yakni harta milik kaum Muslimin - tanpa dasar kebenaran, maka bagi mereka itu adalah neraka pada hari kiamat." (Riwayat Bukhari)

Sesungguhnya kena buat persiapan nak bertemu dengan Allah. Kematian boleh berlaku bila-bila masa. Ustaz minta kita renungkan senikata lagu nasyid; 

Selimut Putih
Bila Izrail datang memanggil
Jasa terbujur di pembaringan
Seluruh tubuh akan menggigil
Sekujur badan kan kedinginan
Tiada lagi gunanya harta
Kawan karib sanak saudara
Jikalau ada amal di dunia
Itulah hanya pembela kita
Bila Izrail datang memanggil
Jasad terbujur di pembaringan
Seluruh tubuh akan menggigil
Sekujur badan kan kedinginan
Janganlah mau di sanjung sanjung
Engkau di gelar manusia agung
Sedarlah diri tahu di untung
Sebelum masa keranda di usung
Datang masanya insaflah diri
Selimut putih pembalut badan
Tinggal semua yang di kasihi
Berjuanglah hidup sepanjang zaman

Alunan nasyid yang sebegini boleh mendatangkan keinsafan untuk membantu menyedarkan kita. Dah kena sedar sekarang. Jangan tunggu lagi. Kata ustaz, solat kalau boleh buat lah secara overtime, sebab kita sekarang duduk dalam keadaan yang selesa. Maka sementara belum tiba saat yang sempit bagi kita, perbanyakkan buat ibadah-ibadah sunat terutamanya solat-solat sunat yang InsyaAllah dapat mendekatkan lagi diri kita kepada Allah Taala. Hidup kita sekejap namun akan dipertanggungjawabkan setiap detik masa yang diberi kepada kita.

Semua orang kalau ditanya pasti jawapannya inginkan Syurga.  Nilai syurga amat mahal. Harga yang perlu kita bayar untuk nikmat syurga itu ialah amal soleh. Orang beriman dan amal-amal solehnya yang mengisi syurga.
Syurga perlu dibayar dengan zuhud, bersifat warak dan tak nak pada dosa. Ramai yang nak syurga tapi dia masih tidur , tak buat apa-apa.  Ramai yang tak nak masuk neraka tapi dia masih tidur, masih tak buat apa-apa. Setiap orang beriman dijamin oleh Allah Taala pasti masuk syurga. Kenapa kita disuruh berlumba-lumba buat amal kebaikan? Kerana nak mencapai darjat-darjat syurga kerana syurga itu bertingkat-tingkat atau berperingkat-peringkat. Tingkatan syurga yang paling tinggi ialah al-Firdaus. Syurga berperingkat atau berbeza mengikut amalan soleh seseorang itu. Oleh itu bangkitlah, janganlah tidur lagi.

Orang beriman yang beramal dengan keikhlasan, maka InsyaAllah akan dikekalkan dalam Syurga. Amal soleh boleh terhalang dek hawa nafsu. Kata ustaz, contoh perkara yang tak disukai oleh hawa nafsu ialah solat berjemaah, bangun solat malam dan, membaca al-quran. Maka musuh yang sebenarnya ada dalam diri kita.  Itu lah hawa nafsu. Dikatakan solat berjemaah, solat malam, bacaan al-quran dan semua perkara yang tak disukai oleh hawa nafsu akan duduk mengelilingi syurga. Manakala yang mengelilingi neraka pula ialah perkara yang disukai oleh hawa nafsu. 

Dari Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda: Ditutupilah neraka dengan berbagai kesyahwatan - keinginan - dan ditutupilah syurga itu dengan berbagai hal yang tidak disenangi. (Muttafaq ‘alaih)

Maka berhati-hatilah kita dengan hawa nafsu kita sendiri. Disebut ada 6 perkara yang kena elak yang mana jika kita sanggup elak, InsyaAllah ada jaminan masuk syurga iaitu:

  1. bila bercakap jangan sekali kita bohong hatta bohong dengan tujuan kebaikan dan untuk tidak memudaratkan orang lain sekalipun. Ini kita, kalau orang tanya; "dah sampai mana?" Kita pun jawab,"Ouh dah nak sampai dah ni", padahal sebenarnya baru nak bertolak dari rumah.  Awas, walaupun kita rasa perkara ini kecil, namun pada hakikatnya kita telah berdusta.
  2. Bila berjanji, hendaklah ditepati janji itu. Jangan mengingkarinya. Bila ada orang jemput untuk kenduri, kita jangan kata "InsyaAllah" kalau yang sebenarnya kita dah tahu kita tak dapat pergi sebab ada urusan lain. Jawab terus, "minta maaf tak dapat hadir sebab ada hal."
  3. Kalau diberi amanah, jangan khianati amanah itu.
  4. Tahan penglihatan kita dari tunduk pada hawa nafsu, jangan pandang perkara yang diharamkan Allah.  Allah Taala boleh melihat semua mata hatta niat kita dalam hati sekalipun.
  5. Pelihara lah kehormatan atau maruah kita dari perkara yang dilarang oleh Allah yang menjurus perbuatan zina.
  6. Kalau ada kuasa, jangan gunakan kuasa atau tangan kita dengan menzalimi orang lain.
Kata ustaz, "Berat-berat semua tu..tuan-tuan... Sebab apa berat? Sebab SYURGA itu sangat mahal harganya...


Wallahu a'lam.

1 comment:

Anonymous said...

Macam ambk exam, kalu usha & study sungguh2 baru dpt skor terbaik. Nak dpt syurga bukan murah, kena amal soleih istiqamah & ikhlas krana Allah.. bersandar ilmu yg mantop

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...